Guldgruvan: A Prosperous Half – Destination Sun (2001) & Beanbags (2003)

Prosperous - Beanbags

Prosperous, eller A Prosperous Half som han hette när dessa skivorna släpptes, har varit en av våra Guldgruvan tidigare. Förra året släppte hans sitt senaste album på tape och gästades för kanske första gången av rap på svenska från THMS. Den här gången lyfter vi två av hans släpp från tidigt 00-tal där Beanbags-skivan är en samling med artister från samma krets. Här hittar vi bland annat artister som Plant of Trails, Nadasdi och Misto Soon. Trevlig lyssning!

Du blir den första att vara med i Guldgruvan två gånger. Förra gången gick vi riktigt tidigt i din karriär. Denna gången går vi några år senare. Vad hände i din karriär musikaliskt mellan 2000 och 2003 skulle du säga?

- Det hände mycket för mig musikmässigt mellan 2000-2003, då starten av min bror Smeas egna label te.records och flytten till Göteborg blev startskottet. Vi släppte nu massa musik på egen hand i form av kassetter, cds och vinyl, hade total kreativ kontroll, och experimenterade ordentligt i utforskning av olika stilar med starkare självförtroende och insikten att få andra i Sverige mästrade wildstyle-tänket som vi, utan att ligga stegen efter den amerikanska scenen. Vi startade under denna period Cerebral Fobia Crew (felstavningen är menad), vilket var en samling nära vänner med passion för konsten och friheten i musiken, snarare än målen karriärmässigt. Vilket ledde till att vi fick en större skara fans som fick upp ögonen för oss just av dessa skäl.

Jag började göra mer egna beats under mitt alias Comb, gjorde fler samarbeten med andra artister, släppte mer musik i olika former, spelade på Hultsfreds demoscen 2001 med Assimilated Species, var med i massa open mic sessions, raptävlingar, var tillsammans med Assimilated och Advocrates nominerade till bästa svenska nykomlingar i Swedish Hip Hop Awards 2003. Jag representerade Göteborg tillsammans med Jocke på IDEAL Records i MTVs underground-TV-satsning This Is Our Music, vilket var ett initiativ av Andres Lokko och Johan Jacobsson på musiktidningen Sonic. I övrigt så var dessa tre år avgörande för min vokabulära utveckling rent skillsmässigt, samt att jag gick igenom en existentiell kris 2002 som visade sig var väldigt viktig för min mognad både som textskrivare och person.

Sedan sist har det hänt rätt mycket i din diskografi. Har du lust att redogöra och vad har du på gång?

- Ja sedan 2003 har jag gjort väldigt mycket musik och releaser i olika former. Jag fick släppa egenproducerade vinylalbumet Comb & Prosperous, Two Of A Kind på IDEALrecords 2004, vilket gav mig en ny publik världen över. Det var en riktigt skruvad skiva där jag bestämde allt från början till slut. Vilket få artister har möjlighet till. Skivan var väldigt extrem och jag hamnade lite i skuggan av en image bolaget använde för att promota mig. Jag var plötsligt en blodsugande vampyr, psykedeliskt knarkmonster och en allmänt galen person. Mycket att leva upp till. Jag blev poppis i kretsar jag aldrig anat jag skulle hamna i och var inte så bra på det och ville mest ha kul med mina vänner och fokusera på att göra mer musik.

Sedan fick jag ett gäng beats av Omid (Project Blowed) 2004, samlade tillsammans med 247 records ihop ett gäng Los Angeles/SacramentoISan Diego-akter, spelade in låtar med dessa, samt mitt crew och släppte albumet Amphibian Swap som 2006 fick den mer kända uppföljaren Tropiczone Swap, där fler tunga artister medverkade så som Rifleman, Abstract Rude, Radioinactive, Disflex6, Orko Eloheem, Subtitle, Die Young etc. Detta var 2006, toppen av min karriär rent visuellt. Släppte soloskivan Solar Residue på samma bolag samma år, startade gruppen Ortho Acusto tillsammans med franska Pelpa Karnaval 2008 och blev genast kontaktad av Subtitle som plockade upp oss på Briefcaserockers Crew som hade bland de hetaste undergroundakterna internationellt då det begav sig. Plötsligt var jag mitt i smeten, hade aldrig anat det tre år tidigare. Vi släppte Ortho Acusto-albumet 2009, vilket fick mycket god kritik internationellt trots att skivan generellt var mörkt elektronisk och utanför ramarna av hiphop som mest vid tiden. Sedan dess har jag fortsatt att göra musik, släppt en del på egen hand, en del på labels, utvecklats hela tiden och har fortfarande en hel del som ligger och väntar på att släppas. Min senaste solorelease The Brainchild är min 13:e solorelease. Det bästa jag gjort på länge utan tvekan, finska HISS-tapes släppte den även på limiterad grön kassett,vilken jag har några få ex kvar av.

Du ville ha tag i Hearin Aids musik senast vi talades vid. Något som är på gång. Finns det någon annan svensk hiphop du saknar i vårt arkiv eller i din samling?

- Jag saknar ingen svensk hiphop i min samling för tillfället, det skulle vara gamla Organism 12- och Looptroop-tapes. Annars väntar jag mest tålmodigt på att bli förvånad av svenska scenen igen på samma sätt som man blev på 90-talet då det fortfarande fanns punkfilosofi i skapandet.

LADDA HEM ”A PROSPEROUS HALF – DESTINATION SUN” GENOM ATT KLICKA HÄR
LADDA HEM ”A PROSPEROUS HALF – BEANBAGS” GENOM ATT KLICKA HÄR

Vill du släppa din musik eller annat material genom Guldgruvan?
Om du är intresserad av att släppa din äldre musik genom Guldgruvan eller vill tipsa om en release vi bör släppa, maila [email protected]. Samtliga releaser hittar du här: blog.whoa.nu/guldgruvan-arkivet

Forum: [Guldgruvan] A Prosperous Half – Destination Sun (2001) & Beanbags (2003)

Läs mer:

Kommentarer

   
2013-01-14 1:03
113 soloreleaser? Kan det verkligen stämma? Vet att mannen släppt sjukt mycket men har han varit så produktiv?

Mycket imponerande i så fall.
2013-01-14 11:38
Annars väntar jag mest tålmodigt på att bli förvånad av svenska scenen igen


Här måste jag hålla med
2013-01-16 1:07
113 soloreleaser? Kan det verkligen stämma? Vet att mannen släppt sjukt mycket men har han varit så produktiv?


På bandcamp står det "Prosperous proudly presents his 13 th solo album" :D antar att det blivit en 1a för mycket.
2013-01-16 12:51
Det låter troligare med 13. 113 lät extremt mycket.
mfs
2013-01-20 1:32
Ja. 13 soloreleaser ska det självklart vara.

Vill du också kommentera? Bli medlem på Whoa och sätt igång! Är du redan registrerad kan du gå direkt till [Guldgruvan] A Prosperous Half – Destination Sun (2001) & Beanbags (2003) för att kommentera!