Guldgruvan: Steadysession – Swedish Biomusicology (2003) & Noizes From The Yard (2005)

Steadysession startades 2001 som ett enmansbolag av Jonas Lundkvist som då var gitarrist och låtskrivare. Han hade börjat samarbeta med olika rappare och musiker inom hiphop/soul/reggae och ville samla allt under ett tak och släppa det på egen label. Detta resulterade i 12” vinylen In These Here Words (2002) med Shortfuse och då 15-årige Caspian OneNine-86, fullängdaren Swedish Biomusicology (2003) samt mixtapet Noizes From The Yard (2005) där bland andra Shortfuse, Caspian OneNine-86, Daddy Boastin, Mackan (Fattaru), Richie Riott och Adam Tensta gjorde inhopp.

2005-2006 var Steadysession medgrundare av gruppen Yardnoize, där bland annat jamaicanen Richie Riott och Joe Breezy från Stockholm Highgrades ingick. Tillsammans släppte de singeln 2 Cadillac. Efter att ha varit helt borta från musiken i flera år, teamade Steadysession upp med låtskrivaren Anders Eklund från gruppen Les Motse 2010 och har sedan dess släppt fyra singlar och en video i samarbete med Cosmos Music. Musik som de själva betecknar som ”svensk folk-soul”.

Steadysession fortsätter att göra sin grej i olika former, och kommer så alltid att göra. Missade du Swedish Biomusicology och/eller Noizes From The Yard när det begav sig får du dock en ny chans nu när vi stolt presenterar dem som de senaste guldklimparna från den ständigt växande Guldgruvan! Så här säger Steadysession idag om sin musik då och nu:

Hur mottogs Swedish Biomusicology av lyssnarna när den släpptes?
- Jag har för mig att den fick ett rätt så bra mottagande, bland annat i tidningen Gidappa och massa ställen på nätet. Några av låtarna tror jag spelades i P3 hiphop av Timbuktu, men det var nog ingen stor hit-potential direkt även om det var bra och annorlunda mot mycket annat. Många tyckte det var bra och vi hade några bra spelningar i samband med skivan minns jag. Vi var ett gäng då, Vincent (Pontare), Daddy Boastin, delar av Veronica Maggios band idag, mycket talanger och roliga människor. Vi åkte runt och spelande och hade mycket kul, många roliga minnen från den tiden. Vi hade klubb på Dr Albans ställe ”Stacy” ett par gånger där vi körde live-band som backade upp massa olika halvokända artister, bland annat Governor Andy och alla som varit med på skivan etc.

På skivan hördes rapparna Shortfuse och Caspian OneNine-86, har du någon kontakt med dem idag?
- Caspian och jag har tagit nån fika för nåt år sen, han jobbar i järnaffär och gör inte så mycket musik vad jag vet längre. Shortfuse har jag inte sett på många år nu, vet inte hur det är med honom.

Vilka skulle du säga är de största skillnaderna mellan Swedish Biomusicology och din musik idag?
- På sätt och vis är det ingen skillnad i hur jag gör grejer, jag är spontan och bara kör pang på, hittar på nåt och så är det en ny låt på 45 minuter. Det finns en viss känsla i det sättet att jobba som jag tror hörs; det är inte perfekt, det är gjort lite ”i farten” kan man säga men har mycket hjärta. Är för rastlös för att pilla med saker för mycket, men som tur är Anders bättre på det (andra halvan av Les Motse). Ibland blir saker bättre när det får lite mer tid och man orkar prova sig fram. Dock har jag svårt för det, antingen vet jag hur det ska låta eller så fattar jag ingenting … haha. Ytligt sett kan man väl säga att Swedish Biomusicology var hiphop på mitt sätt, inte ”traditionellt” utan mer som tidiga The Roots kanske. Mycket riktiga instrument och en hel del humor. Vissa låtar tycker jag håller än idag.

Det jag och Anders gör idag är ju ”svensk folk-soul” med akustiska gitarrer och stråkar osv., men för mig är det alltid bara ”bra musik”. Jag vet vad jag gillar när jag hör det, sen kan det vara vad fan som helst. Det är en viss sorts vitalitet, humor och groove som jag går igång på direkt. Lyssnar på allt från Vybz Kartel till obskyra folksångare från Mali till traditionella visor m.m. Någonstans på vägen så hittade jag en nivå där jag alltid blir nöjd med det jag gör.

Vilken release skulle du vilja se i Whoa-sektionen Guldgruvan och varför?
- Nån av Masses gamla mixtapes från 2001 eller liknande, det skulle var kul att höra igen! Vi lyssnade sönder de där mixtapen och garvade så mycket åt alla sjuka inklippta sketcher och skits etc.

LADDA HEM ”STEADYSESSION – SWEDISH BIOMUSICOLOGY” GENOM ATT KLICKA HÄR

LADDA HEM ”STEADYSESSION – NOIZES FROM THE YARD” GENOM ATT KLICKA HÄR

Vill du släppa din musik genom Guldgruvan?
Om du är intresserad av att släppa din äldre musik genom Guldgruvan eller vill tipsa om en release vi bör släppa, maila [email protected]. Samtliga releaser hittar du här: blog.whoa.nu/guldgruvan-arkivet

Forum: [Guldgruvan] Steadysession – Swedish Biomusicology (2003) & Noizes From The Yard (2005)

Läs mer:

Kommentarer

   
2012-02-28 18:01
Feta skivor verkligen! Pumpade båda riktigt intensivt när dom kom ut.

Helt sjukt att Biomusicology kom ut 2003... känner mig supergammal helt plötsligt.
2012-02-28 18:20
Haha ja, det är verkligen sjukt länge sen men känns inte så.
mfs
2012-02-29 12:25
Två skivor som nog inte många har hört. Underskattad. Förvånansvärt bra produktioner som håller än idag.
2012-02-29 15:33
Bra produktioner minst sagt, riktigt fett detta

Vill du också kommentera? Bli medlem på Whoa och sätt igång! Är du redan registrerad kan du gå direkt till [Guldgruvan] Steadysession – Swedish Biomusicology (2003) & Noizes From The Yard (2005) för att kommentera!