Recension: Smif-n-Wessun live @ Peez – Mosebacke

Det var ett tag sedan jag fick möjligheten att se den klassiska gruppen Smif-n-Wessun, närmare bestämt på Splash-festivalen 2005. En grym men egentligen inte särskilt minnesvärd hiphopspelning där hela Boot Camp skulle dykt upp men ställde in. Det främsta minnet från spelningen var att det var mitt på dagen och att den tyske rappare D-Flame fungerade som hypeman och åkte runt på scenen på en cykel och drack någon hiphoppig cognac.

Sex år senare har Brownsville-rapparna Tek & Steele lämnat sol och sommarvärme till förmån för ett blåsigt och kylslaget decembersverige och ett förväntansfullt Mosebacke. En scen som gör sig som klippt och skuren för boom-bap-hjältarna från 90-talet. Värmer scenen innan gör sedan tidigt utannonserade Örebro-gruppen Chipchoppin Order som tyvärr går på lite för tidigt under kvällen för att få den där publika responsen de förtjänar. En glad överraskning under kvällen är att Termanology från Boston är på semester i Sverige och aldrig säger nej till att kicka lite flows. Han bjuder på ett showcase och allt från sina Primo-tracks till låtar producerad av sin vapendragaren Statik Selektah. Även om de nyligen gjort en låt ihop så känns det ändå grymt otippat när Pitz från Sidewalk kommer upp på scen och river av den rockiga Stained Glass (En nyinspelad låt som släpps med tillhörande video i vår). Avslutar gör han såklart med Watch How It Go Down.

En liten stund senare kliver Smif-n-Wessun upp på scenen värmda av Heltah Skeltah och OGC från DJ-båset. Steele kliver in på scenen med camokeps, solglasögon, ett par nedklottrade Timberlands och kanske fetast av allt ett par camoflagefärgade trädgårdshandskar. Gruppkollegan Tek med tatueringen under ögat har istället en dunjacka och mössa på dig i klubbhettan. De river av klassiker från 90-talet och en och annan modern ton. Nästan alltid med glädje och leende på läpparna trots de hårda texterna.

Publiken hakar på refrängerna och får igång lokalröj trots låtar med låga bpm. Och här tar Tek av sig sitt första lager kläder och går vidare på sin gråa hoodie med Michael Jorden, Michael Tyson och Michael Jackson på bröstet. Strax efter det så får också MJ avsluta gruppens RIP-session där man också visar peace-tecken för Tupac, Biggie, Guru, Big L och ODB.

Efter det vet publiken vad som komma skall när Tek tar av sig i bar överkropp och poserar med sin kulmage. Bucktown! Och ingen mindre än Gustaf Skarsgård kliver upp på scenen och fyller i refrängen med sin svarta Bucktown-hoodie på. Och efter det är det bara att fortsätta festen så duon hoppar ut i publikhavet där de river av Soundbwoi. Innan de beger sig upp på scen för en sista låt eftersom tiden börjar rinna ifrån gruppen som var lite sena upp på scen. Det smärtar i arrangören Erik Wretmans ögon när han försöker be ljudteknikern om att Smif-n-Wessun skall få spela en låt till. Men klockan har slagit 01.00 och det är lönlöst. Vilket dock inte hindrar Steele från att acapella utan mikrofon riva av sin vers från Wrekonize till publikens jubel. Tack Peez för en grym kväll!