Allt du behöver veta om Wu-Tang Killa Beez

Om du någon gång känt behovet av att fräscha upp dina kunskaper om Wu-Tang Killa Beez är det här lösningen. Att räkna alla i det extremt omfattande nätverket Killa Beez är förmodligen en omöjlig uppgift, men Mattias Danielsson har med ”Wu-Tang Killa Beez The Swedish Manual” gjort ett riktigt ambitiöst försök.

Det började med en sjukskrivning våren 2007. Som ett stort fan av Wu-Tang Clan och Killa Beez satt Mattias hemma och insåg att det inte fanns något material på svenska om detta enorma nätverk. Han började samla och översätta material från internet. Successivt började han komma i kontakt med flera Killa Beez medlemmar på Myspace och projektet växte. Resultatet blev den 96 sidor långaWu-Tang Killa Beez The Swedish Manual”.

Själv har jag aldrig har varit särskilt insatt i Killa Beez. Snubblade över The Swarm när den kom, klanens två första plattor är klassiker och Cappadonnas The Pillage är ett mästerverk. RZA har producerat tonvis med material på egen hand både som producent och artist, nu senast musiken till grymma serien och sedermera tv-spelet Afro Samurai. Alla vet vem Ol’ Dirty Bastard är och för några år sedan lyssnade jag en del på Sunz of Man. Men det är bara droppar i havet. Du kan nog lätt tapetsera ett rum med alla CD-omslag som har Wu-loggan. Att få ett bra grepp Wu-Tang kan minst sagt varit knepigt.

Jag var förvisso medveten om att Wu-Tang var större än min kännedom. Sanningen visade sig vara att jag är en Wu-illitterat. Killa Beez består i dagsläget av något hundratal artister och grupper. Det är närmast en religion med sitt Mecka i Brooklyn dit dess utövare vänder sig för inspiration och vägledning.

Vi börjar utifrån och dömer innehållet efter dess utseende och konstaterar att Mattias har träffat helt rätt känsla med formatet. Omslaget är riktigt snyggt och går i gult och svart och fångar den typiska Killa Beez-andan. Pappret är i bra kvalitet. Det finns gott om bilder på i stort sett alla artister vilket är ett stort plus. En del ser lite lågupplösta ut men det är inget man hänger upp sig på. Layouten är enkel och kompakt. Det är ingen inbunden bok utan ett spiralhäfte som ger den rätta ”manualkänslan”. Du behöver inte läsa från början till slut utan kan slå vilken sida som helst och börja läsa. Varje stycke är av olika längd men alltid kort och informativt. Mattias har verkligen lyckats skala ner informationen till det viktigaste och mest intressanta, jag lämnar inte en sida konfunderad över vad jag precis har läst. Researchen är noggrann och eftersom författaren kommit i kontakt med flera av artisterna har han en hel del förstahandsinformation och det är kul att många verkar ha varit så engagerade. Det här känns riktigt unikt.

Efter att ha bläddrat igenom bara några sidor blir jag sugen på att lyssna på många av dem jag läser om. Både nya och gamla artister som jag av någon anledning glömt bort. Allt finns inte på Spotify. Det har författaren redan tänkt på och längst bak, efter ett par sidor sköna shoutouts från Killa Beez-medlemmar, finns det tre sidor med nyttiga länkar till olika hemsidor.

Under arbetet har Mattias samarbetat med ett par personer som omnämner i början av manualen, bland andra Ondrej Havlicek från Sho Graphix som designat omslaget. Det känns dock mest som reklam. Det blir lite överdrivet och en enklare presentation hade varit mycket bättre. Nu blir det onödigt långt och ganska ointressant. Men det är ungefär det enda som är ointressant i hela manualen.

Det största minuset är annars att det förekommer en hel del särskrivningar. Är det egentligen något att hänga upp sig på? Ja, faktiskt. Återkommande särskrivningar är ganska tröttsamt. Det hade kunnat åtgärdas ganska enkelt med hjälp av en eller ett par korrekturläsare.

Ytterligare en sak som jag saknar är ett register i slutet. Manualen är uppdelad i grupper och soloartister, men inte i alfabetisk ordning vilket gör det svårt att hitta det man letar efter. Vill jag exempelvis läsa om vad som hände med Cappadonna och hans taxijobb måste jag bläddra igenom sida för sida. Blir det någonsin en volym två hoppas jag dessa smådetaljer rättas till.

Allt som allt är det ett grymt imponerande arbete som Mattias Danielsson har åstadkommit. Ett givet tillskott inte bara i alla Wu-fans’ bokhyllor utan hos alla som hiphopintresserade.

Vill du köpa ett exemplar av Wu-Tang Killa Beez The Swedish Manual, kontakta Mattias Danielsson på [email protected]. Ett exemplar kostar 200:- inkl frakt.

Forumtråd: Whoa recenserar: Wu-Tang Killa Beez The Swedish Manual

Läs mer: