Intervju: Adam Tensta

Adam Tensta Header

Igår släppte Adam Tensta mixtapet The Undeniable Tape (som ni kan läsa om här). Whoa’s skribent Tom Samuelsson fick tag på honom för en intervju om mixtapet, samarbetena och framtiden:

Hur känns det, såhär dagen efter släppet?
- Det känns alltid spännande. Man hoppas att folk ska gilla det.

Vad har varit din grundtanke bakom mixtapet? 
- De flesta av låtarna har redan cirkulerat ute redan på olika håll, genom singlar eller på tidigare album – men vi ville samla dem i ett enda släpp.

På första spåret Lights At Bay har du arbetat med David Sandström från hardcorebandet Refused, hur kom det samarbetet till och hur gick det att arbeta?
- Jag och David har spelat tillsammans länge, han har bland annat spelat trummor med mig på mina turnéer, så vårt samarbete går långt tillbaka. Låten Lights At Bay släpptes först på min skiva Scared of the Dark, men vi tyckte att den verkade gå över eller under folks huvud så vi gjorde en musikvideo till den och valde att släppa den igen.

Du och David kommer ju från ganska olika musikaliska bakgrunder, du kommer från en hiphop-bakgrund och han kommer från en hardcore-bakgrund. Hur har det påverkat det musikaliska skapandet?
- Det har gått bra. På många sätt så har hiphop och hardcore-scenerna en liknande historia. Båda har fötts ur samma medvetenhet, utanförskap och ilska, även om de ju soundmässigt är ganska olika, haha.

Varje spår på mixtapet har en gäst, hur kommer det sig? Hur valde du artisterna du valde?
- Att ha gästartister på alla spåren var ett medvetet val. Jag ville ha med svenska artister jag gillade och tyckte förtjänade att lyftas. Det känns kul att ha kommit till en nivå där man både kan hjälpa till att lyfta andra artister, samtidigt som man kan bli lyft själv. Det handlar om att samarbeta och äta av varandra för att komma framåt.

Hur stor roll har du själv i produktionen bakom instrumentalerna?
- Produktionsmässigt har jag gjort musiken med i princip samma team som jag började göra musik tillsammans med sedan starten. Jag började göra musik med Addeboy vs Cliff, Shitsmiths, LeslieOK Franklin, Howard Who med flera och vi var alla oetablerade som artister när vi började runt år 2006. På The Undeniable Tape finns det lite andra producenter som varit med också, som Jeffro från Large Money Entertainment och Duvchi.

Jag har påbörjat arbetet med ett kommande album också, och det är ungefär 20% färdigt. På det kommer jag att utforska lite nya sound ännu mer.

Adam Tensta - The Undeniable Tape

När du började med musik hyllades du för att du var en av de första i Sverige som på allvar blandade elektronisk musik med hiphop. Idag ser man trenden gå mer och mer åt det hållet, vad är dina tankar kring den utvecklingen?
- Jag tycker att det mellan hiphopen och musik i allmänhet finns många parallella trender. Enligt mig går det inte att definiera vad som är ”hiphop-soundet”, utan det utvecklas hela tiden. Hiphopen speciellt har alltid influerats mycket av andra genrer, ända sen starten när man samplade discomusiken. Jag tycker det är naturligt att hiphopen utvecklas i olika riktningar, ibland går det tillbaka till boom bap-soundet, och ibland möter det andra genrer.

Har du någon favoritplats du tar dig till när det gäller att hitta inspiration?
- Någon sådan plats finns inte för mig, jag får upp idéer i huvudet hela tiden, det kan vara överallt.

Hur har resan från Tensta fram till där du är idag varit påverkat dig som person?
- Det är en svår fråga att svara på. Jag bor ju fortfarande i Tensta, men resandet gör att jag hinner ju inte umgås med mina boys varje dag längre. Men samtidigt är det ett privilegium att få resa och uppleva. Överallt jag är får jag nya influenser. När jag började såg jag mig som alternativet till den hiphop som fanns på den svenska hiphopscenen, och jag trodde aldrig att det skulle bli så stort som det har blivit idag.

Vad är tanken bakom Respect My Hustle (RMH)?
- Det började med att vi var ett gäng boys som gjorde musik tillsammans. Det var jag, CamiHenok AchidoScoop och RoRo bland annat. Ett gäng från Tensta helt enkelt. Någonstans på vägen träffade vi Babak Azarmi, som var producent. Efterhand som vi jobbade med honom märkte vi att han hade talanger inom andra områden också, han var helt enkelt grym på att styra upp saker. Det slutade med att Babak blev vår manager och vi startade RMH som ett managementbolag.

På vägen träffade vi även Thomas Gunnarsson som blivit en väldigt viktig del av RMH. Thomas var en del av rapgruppen The Narcs (The Narcissists), och har tidigare haft bloggen My Best Friend Is My Grind och varit väldigt insatt i grafitti-scenen. Nu driver han grafittibloggen Tags & Throws som blivit väldigt uppskattad.

I slutändan är RMH ett gäng boys som hjälper varandra och håller varandra om ryggen helt enkelt. Med RMH och Babak så förenklar vi skapandet för oss. Folk verkar ha fått om bakfoten att RMH skulle vara ett skivbolag, men så är det inte.

Kommer det att bli en turné med The Undeniable Tape?
- Det hade såklart varit roligt, det är alltid kul att spela ute. Men det är inget planerat egentligen. Eventuellt isåfall några spelningar i maj runtom i Skandinavien. Kanske tillochmed Tyskland, Österrike och Schweiz. Men tanken är väl att inte köra igång en turné förrän jag släpper första singeln från det kommande albumet. Artistlivet har ju två sidor, att göra musik och att spela den ute. Det är viktigt att ha en balans mellan de båda.

Hur lyckas du själv att hålla en balans mellan ditt musikskapande och turnerandet?
- Haha, första åren fuckade jag upp det totalt. Efter att jag släppte mitt första album A Tensta Thing gjorde jag hela 260 spelningar, bara under 2008, och totalt har jag nog gjort 800-900 spelningar.

I somras var du med i ett musiksamarbete som hette Kwaai tillsammans med Cleo, Syster Sol, Chords, Dirty Jens och Mofeta & Jerre. Berätta lite om vad det var och vad det betydde för dig.
- Kwaai var ett musikaliskt samarbete mellan artister från Sverige och Sydafrika. Det var från början Mofeta från Mofeta & Jerre som började dra i det och satt över internet och knöt kontakter för att få det att bli av. Sen så fick han med oss andra och vi åkte ner. Jag visste redan innan vi åkte ner att det skulle vara många olika stilar och språk som skulle blandas och det var det, stundvis kändes det som att vara med i en dokusåpa. Men jag var öppen för det och resan var väldigt lärande. Resan är en erfarenhet jag kommer minnas länge.

 The Undeniable Tape finns låten The Fog med Chords, kom den till under resan?
- Jag hade redan börjat skriva på den innan vi åkte, men jag visste att Chords skulle vara upptagen efter släppet av sitt album Looped State of Mind och inte gå att få tag på i Sverige, så jag väntade tills vi var nere i Sydafrika.

Kommer det att släppas mer musik från Kwaai-samarbetet?
- Jadå, vi spelade tillsammans in runt 30 låtar där nere, så det kommer. Tids nog.

Forum: Intervju: Adam Tensta

Läs mer:

Kommentarer

   

Vill du också kommentera? Bli medlem på Whoa och sätt igång! Är du redan registrerad kan du gå direkt till Intervju: Adam Tensta för att kommentera!