Rapport från Kingsizegalan 2013
För andra året i rad bjöd Kingsize Magazine in till Kingsizegala för att dela ut priser i en mängd olika kategorier. Svensk hiphop stod givetvis i fokus. Och galan var lika kändistät som fjolårets, åtminstone sett ur hiphop-ögon.
Redan 18.30 började de första besökarna att trilla in på Hamburger Börs i Stockholm. Upplägget handlade i princip om att anlända, visa upp sig på den röda mattan, för att därefter ta plats vid bordsserveringen. Redan här började det bli smått ostrukturerat när röda mattan snabbt blev ett kramkalas mellan rappare. Ingen större förvåning, rappare gillar att kramas. Och det är något som är slående för hela kvällen. Om du rappare eller producent så skulle du varit på plats i går. För sällan har det nätverkats så mycket mellan artister, producenter och annat löst folk. Alla rappare känner alla andra rappare. Inte undra på att det aldrig blir beef längre.
Kvällen hade ett väldigt klassiskt gala-upplägg. Minst viktiga priserna först, varvat med uppträdanden mellan prisutdelningarna. Och så rullade det på. Men upplägget, som är väl beprövat, fungerade bra. Applåderna var inte direkt lika starka vid ”Årets TV-spel” som något av de större priserna. Och det känns förståeligt. I övrigt en något tveksam kategori, speciellt med tanke på att vinnaren, Fifa 13, tillverkas av en av galans sponsorer, EA Sports. Och ja, jag vet att det är folket som röstar. Men jag undrar om kategorin varit med om de inte hade sponsrat. Nåväl.
Efter ett antal halvintressanta prisutdelningar var det dags att kora ”Årets battlerappare”. Tidigare under kvällen pratade jag med Henry Bowers om hans förväntningar.
– Vinner jag inte så beror det bara på att jag inte promote:at mig online som de andra, sade han med ett skratt.
Men uppenbarligen gick det vägen ändå. Iförd hög, svart hatt galan till ära tog han emot priset. Och var nöjd efteråt.
- Priset kommer passa bra hemma i prishyllan. Bland mina andra priser.
Även Timbuktu fick ta emot pris tidigt under kvällen för ”Årets bäst klädda”. Han tog emot priset iförd en ”Team Chords”-tröja. Fashionista, helt klart.
I de mer musikrelaterade kategorierna var det ett par namn som mer eller mindre storslam dominerade. Näääk, som vid sidan av att uppträda tillsammans med Nimo, tog emot priserna ”Årets Soloartist” och ”Årets album” för plattan Mannen utan mask. Välförtjänt, även om man såg en del ansikten som nog hellre hade sett Chords ta emot ”Årets album”. Smaken är som baken.
Förutom Näääk var det här Labyrints kväll. Uppsalagruppen tog hem ”Årets låt” för Ortens favoriter (Remix) och ”Årets Live”. Labyrintrapparen Aki plockade även hem ”Årets Youtube-hit” för låten När solen går ner tillsammans med Kapten röd. Både Aki och Kapten röd såg väldigt nöjda ut när de tog emot priset till publikens jubel. Kapten röd passade på att tacka Aki för de gånger han fått sova på hans soffa.
Men ett pris som Labyrint däremot missade var ”Årets grupp”. Det priset fick Kartellen med Sebbe Staxx i spetsen ta med sig hem. Jag citerar Sebbe Staxx på scenen: ”ÄNTLIGEN!”.
Man vet att det har varit ett bra hiphop-år när årets kanske tightaste och jämnaste kategori var ”Årets nykomling”. Adam Kanyama, DaCosta, Dani M, Lilla Namo, Malcolm B, Ozone Fukkaz, P.J., Rhymes & Riddim, Silvana Solo och Sjukstugan var alla nominerade. Men den som uppenbarligen har haft det bästa året visade sig vara Dani M. Innan prisutdelningen var den Uppsalabaserade rapparen och tillika sångaren ödmjuk.
– Alla kan vinna och det finns flera som förtjänar det. Oavsett så har jag haft ett bra år, sade Dani M.
Det har han verkligen haft.
En annan kategori som också till synes var jämn var ”Årets producent”. Inte helt oväntat vann The Salazar Brothers, vilket får sägas vara helt rättvist med tanke på hur många nomineringar och priser artisterna de producerat under året fick under kvällen.
På scen under kvällen fanns bland annat Sjukstugan som framförde låten Zig zag. Ett framförande med mycket energi, men som kanske hade gjort sig bättre framför en klubbpublik snarare än en halvnykter, stillasittandes galapublik. Även Kartellen stod på scenen tillsammans med Dani M och Crippa från Södrasidan. Tjejgänget Femtastic hade ett grymt framträdande med en låt jag verkligen inte har någon aning om vad den heter. Tyvärr. Den som kommer upp med namnet först får en kaka. Alla uppträdanden avslutades med att Redline recordings-familjen tog över scenen och framförde ett medley av låtar. En höggravid Linda Pira levererade på scenen.
Innan galakvällen övergick i fest och eftersläpp kunde man höra kvällens hus-DJ DJ Large ropa efter vinnaren av ”Årets DJ”, nämligen DJ Black Moose. DJ Black Moose hade nämligen i uppgift att stå bakom spakarna under efterfesten. Efter ett tiotal rop från DJ Large dök han äntligen upp. Och levererade.
Allt som allt måste man säga att det var en bra och underhållande gala. Allting flöt på bra, trots att värdinnan för kvällen, Sarah Dawn Finer, ibland slängde ur sig små pikar om att det var rörigt uppstyrt. Det kanske det var, men det känns sådär att säga det rakt ut till publiken. Utifrån sett kändes allting uppstyrt och det mesta verkade gå enligt planerna. Kingsize levererade en bra gala. Och bara faktumet att de faktiskt ser till att anordna en hiphop-gala förtjänar ett toppbetyg bara det.
Faktiskt.
Priser:
Årets låt: Labyrint – Ortens favoriter (Remix)
Årets album: Näääk – Mannen Utan Mask
Årets youtube-hit: Aki ft. Kapten röd – När solen går ner
Årets grupp: Kartellen – Ånger & Kamp
Årets soloartist: Näääk – Mannen Utan Mask
Årets nykomling – Dani M
Årets producent: The Salazar Brothers
Årets reggae/Dancehall: Papa Dee – Fall From Grace
Årets soul/R&B: Albin Gromer – Album
Årets live: Labyrint
Årets Battlerappare: Henry Bowers
Årets klubb: Colors
Årets DJ: DJ Black Moose
Årets video: Aleks – En dröm
Årets dans: Mellpo Mellz
Årets graffiti: Gauge
Årets svenska streetwearmärke: Galagowear
Årets bäst klädda: Timbuktu
Årets TV-spel: Fifa 13
Årets original: Respect My Hustle
Forum: Kingsizegalan 2013
Läs mer:
Kommentarer
Ibland känns det så jvla skönt att va insatt i undergroundscenen, annars kanske man skulle tro att det fanns ont om feta artister
|
|
Haha ^
|
|
Dagen årets tv-spel byts ut mot årets bok och propdylan är nominerad kommer vi. Litterära referenser/ dalarna
|
|
gå de streama online nånstans?
piz |
|
tv4play
|
|
faaaaan va fel att näääk vann årets album, borde verkligen gått till chords..
|
|
Väldigt väntat i vilka som vann tycker jag.
Tog mig tiden att skriva ned hur jag minns att jag röstade: Årets Låt (i samarbete med Spotify) Labyrint � Ortens favoriter (Remix) Årets Album (i samarbete med WESC) Chords � Looped State Of Mind Årets Grupp (i samarbete med New Era) Kartellen � Ånger & Kamp Årets Soloartist (i samarbete med Red Bull) Chords � Looped State Of Mind Årets Nykomling (i samarbete med Red Bull) Dani M Årets Producent (i samarbete med Red Bull) Stress Årets Reggae/Dancehall Leafnuts � Esoteric Årets Soul/R&B (i samarbete med Good Wood NYC) Samson For President � Papas Old Piano Årets Live (i samarbete med Reebok) Labyrint Årets Battlerappare Henry Bowers Årets Klubb - Årets DJ (i samarbete med SMS Audio) DJ Large Årets Video (foto/regi) Sjukstugan ft Skizz- Zig Zag Årets Dans (i samarbete med Estrella) - Årets Graffiti - Årets Svenska Streetwearmärke (i samarbete med Pabst Blue Ribbon) WESC Årets Bäst Klädda (i samarbete med Caliroots) Näääk Årets TV-Spel - Årets Youtube-hit (i samarbete med Galagowear) Labyrint m.fl � Ortens Favoriter Remix Årets Original (i samarbete med Adidas) KWAAI |
|
Bara jag som hade problem med streamen? För inte första gången TV4 fuckar upp shit!
|
|
Vad var det för låt Femtastic körde live?
|
|
Vilka vann?
|
|
var kan höra av sig för att klaga på TV4? värdelös jävla stream
|
|
går de inte att se skiten så här på efterhand? hittar inget.... skicka gärna länk om nån vet nån som funkar.
PEACE |
|
Tror det går på TV4 play att se även i efterhand, men det kräver premium
|
|
Ingen som kan länka hela galan?
|
|
alltså tv4 kan suga en fet hästk*k, först sänder dom galan Live men den sämsta jävla uppkopplingen jag varit med om. jag sitter liksom på en grym jävla dator plus 100mbit lina och det lagga sönder :s och sen har dom mage att lägga galan så man bara kan se den i efterhand om man har premium? wtf alltså... äckliga jävla svin.
och ja, jag e pissed off, till och med KOTD har livestreamade event som flyter bättre, även om kvalitën inte är optimal haha! |
|
VRGNHNS - Jag läste första inlägget och satt just och tänkte "fan vad jag saknar en svensk undergroundscen". Sen läste jag ditt, och det lät ju hoppfullt, men var är den?
|
|
och vem vann föresten?
|
|
Nån som vet vart kan man se galan igen?
|
|
Jag läste första inlägget och satt just och tänkte "fan vad jag saknar en svensk undergroundscen". Sen läste jag ditt, och det lät ju hoppfullt, men var är den? Den finns överallt i så gott som alla städer i Sverige, förstår faktiskt inte din fråga? Eller va det mest för att påvisa att du tycker den suger? Om man går på Jams, iaf i småstäder kommer man snabbt i kontakt med de flesta aktiva i den staden. Norrland, skåne sthlm, gbg, överallt finns det artister, de flesta har nån gång släppt något via whoa på nått sätt. De flesta av de aktuella nätsläppen på whoa är av undergroundartister... |
|
Vinnarna:
Årets Låt Labyrint Årets Album Näääk Årets Grupp Kartellen Årets Soloartist Näääk Årets Nykomling Dani M Årets Producent The Salazar Brothers Årets Reggae/Dancehall Papa Dee Årets Soul/R&B Albin Gromer Årets Live Labyrint Årets Battlerappare Henry Bowers Årets Klubb Colors Årets DJ DJ Black Moose Årets Video Foto/Regi Duncan Mukada & Maceo Frost för Aleks �En Dröm� Årets Dansare Mellpo Årets Graffiti Gauge Årets Svenska Streetwearmärke Galagowear Årets Bäst Klädda Timbuktu Årets TV-Spel Fifa 13 Årets Youtube-hit Aki ft Kapten Röd Årets Original Respect My Hustle |
|
På kingsize's facebook sida stog det att det var så många som kollade att tv4 play blev överbelastat men att det skulle gå att titta på i efterhand.
|
|
Att det blev överbelastat tycker jag är en skitbra grej, det visar på att det finns ett stort intresse.
Men jag var lika lack som resten när jag satt där och tittade, haha! |
|
Värdelöst av tv4 att inte klara det. Tyckte hela produktionen va rätt kass faktiskt, ljudet va under all kritik. Big up till alla grymma artister dock, keep it up! :)
|
|
Nu finns hela att kolla på.
http://www.kingsizemagazine.se/nyheter/se-kingsizegalan-2013-i-sin-helhet-pa-tv4-play/ |
|
Bara jag som tyckte att Sarah Dawn Finer läste väldigt mycket från korten och svor en del?
|
|
Att läsa från pappret och svära mycket är så mycket hiphop som det kan bli.
Så brukar det i alla fall gå till i båset ;) |
|
Okej, visste inte att hon skulle thuga ur så mycket.
|
|
VRGNHNS
De flesta av de aktuella nätsläppen på whoa är av undergroundartister... Dom kanske är gjorda av icke etablerade artister, men är dom verkligen "undergroundartister"? Finns det nån sorts scen med ett någorlunda eget sound? Och gör nån av dom ens någorlunda bra musik? |
|
dundermannen P17
Du ville alltså påvisa att de flesta undergroundakter suger? Jag tycker många av dom gör bra musik, men det är ju jag...Känns otroligt överflödigt att länka nån form av material då jag vet att du har bättre koll på svensk hiphop än de flesta i sverige(och diggar lilla namo ;) ) men här är ändå ett par akter bara från min håla: Känn dig inte tvungen att skriva att/varför du tycker att de är dålig, men scenen är otroligt rik egentligen... Den skillnad som rätt producenter, backup från andra etablerade artister, kontaktnät etc kan ofta vara hela skillnaden mellan underground och "mainstream" snarare än reel talang. |
|
VRGNHNS -
Du ville alltså påvisa att de flesta undergroundakter suger? Nej jag menar väl mest att dom inte är "underground" i något annat avseende än att dom är tämligen okända, att det saknas en scen där folk gör nya och spännande saker som har ett eget uttryck och låter annorlunda än de etablerade akterna. Låtarna du postade är väl ok, men det är inget jag tappar byxorna förr. Och det är det jag vill, tappa byxorna. Den skillnad som rätt producenter, backup från andra etablerade artister, kontaktnät etc kan ofta vara hela skillnaden mellan underground och "mainstream" snarare än reel talang. Precis, och då är det ju inte egentligen en "underground" rörelse, det är bara samma musik fast med sämre promotion. |
|
Aha ok, sorry om jag missuppfattade dig... Nej, det finns ju ingen klart definierad undergroundscen med ett helt annat framväxande uttryck än de redan etablerade, det är lite mer herren på täppan där de redan etablerad definierar vilka som duger eller inte.
Jag har ju inte riktigt samma sök efter det unika ur ett rent musikaliskt perspektiv när jag lyssnar på musiken utan nöjer mig med att det låter bra och att artisten har ett eget sound. |
|
Jag visste inte att det är en skillnad på underground/oetablerad/okänd.
|
|
Det är det. Ne skriver t.ex så här:
"underground (engelska, 'under jorden'; 'underjordisk (rörelse)'), benämning som sedan 1960-talet särskilt används på alternativa politiska och kulturella strömningar utanför etablerade medier och distributionsnät. Bruket av ordet underground i betydelsen hemlig, oppositionell återgår i USA till 1850-talet, då underground railroad ('underjordisk järnväg') var uttrycket för det nätverk i nordstaterna som illegalt hjälpte förrymda slavar att fly från sydstaterna. I det viktorianska England fanns liksom på många andra håll i hemlighet framställda och spridda tidningar och böcker med innehåll som då skulle ha förlänat utgivarna bestraffning eller social uteslutning, framför allt pornografiskt respektive antireligiöst, antimonarkistiskt eller på ..." sen fick jag inte läsa mer eftersom jag inte var medlem. |
|
Är det bara jag som tycker det är märkligt att Max Peezay inte var nominerad i en enda kategori?
|
|
SofiaBayo: Det är en ganska omfattande jury och folklig röstningsprocess. Just därför får man inte med sitt material om man släpper sent i december.
|
|
Just därför att det är en omfattande jury och folklig röstningsprocess så blev han inte nominerad eftersom han släppte sin skiva i slutet av december? Det går inte ihop :)
|
|
SofiaBayo skrev: Sett till kvaliteten så ja, mycket märkligt. Men med tanke på att Max Peezay har varit ganska tydlig med vad han tycker om både Kingsize och musikgalor så är det väl inte särskilt märkligt ändå. Kingsize är väl antagligen för stolta för att nominera honom ändå, och även om de hade/har gjort det så hade Max P med största sannolikhet tackat nej. |
|
nöjer mig med att det låter bra och att artisten har ett eget sound.
roligt att du säger det efter att du nämnt prop dylan och de låtar du länkat, all respekt åt att dom gör sin grej och de som gillar det, men jag kan inte förstå hur man kan vara förvånad att inte fler lyssnar på det. vad är så unikt med soundet som ska väcka mer intresse på den svenska hiphopscenen idag? jag försökte hitta en ända låt där tex prop dylan rappar på svenska, det känns som att han mer hamnat i den klassiska 'bring-it-back-fällan' och ska få det att låta som det gjorde förr? hur ska man kunna relatera till hans musik eller den nya generation som följer svensk hiphop idag? jag har redan hört kashal tee. utan att låta taskig men det låter bara som ett sömnigt malande på engelska som ska på nått sätt återspegla något som redan är över, vill jag lyssna på det så lyssnar jag hellre på nått från den miljö och tid det gjordes. det är inget jag associerar med dalarna. |
|
Scampia skrev: Haha... du skrev det jag tänkte, men inte sa högt :) |
|
ous_nds
Jag förstår din poäng, kan iofs flika in att för 80-talister i dalarna är nog att köra på engelska rätt representativt. vad är så unikt med soundet som ska väcka mer intresse på den svenska hiphopscenen idag? Blev lite svårt med ordval men försökte tidigare beskriva just att jag inte söker efter något "revolutionerande". Med eget sound kan jag mena en sak som bara röst/dialekter, dess uttryck i skrift, vad som helst. Att jag tog Prop som exempel är tex att han är flaggskeppet i dalarna som "djurat" i år för sin credd, och tro mig när jag säger att han hade fått mkt mindre uppmärksamhet om han kört på svenska. Faktum är att om du inte är från sthlms-regionen och kör på svenska är dina chanser att nå ut minimala. Timbuktu är väl det stora undantaget men han gör imho inte renodlad hiphop sen rätt långt tillbaka utan trallvänlig musik som går hem hos ung vänster. |
|
dundermannen tack för ditt svar, då förstår jag varför artister som Gangstarr och Cormega t.ex kallar (kallade) sig för underground. De är kända och etablerade men de tillhör inte samma scen och konkurrerar inte med Jay-Z, Eminem eller Fat Joe.
|
|
Fat Joe räknas nog knappt som konkurrent längre, sist han va i Sverige tror jag knappt han fyllde nått hak i Eskilstuna
|
|
Jag har svårt att se Cormega göra en låt som "What's Luv" eller "Lean Back", tycker det är mer likt Ja Rule, Jadakiss än Roc Marciano, Big Noyd eller Dead Prez. Jag räknar nog ändå inte Fat Joe som en underground artist.
|
|
Fat Joe har gått hela vägen.
Underground, mainstream, föredetting. |
Vill du också kommentera? Bli medlem på Whoa och sätt igång! Är du redan registrerad kan du gå direkt till Kingsizegalan 2013 för att kommentera!