Recension: Alpis – Med öppna ögon

Den som redan gillar Alpis lär inte bli besviken på Med öppna ögon. Och den som inte gillar Alpis, eller lyckats missa denna söderorts-rappare, lär inte heller bli besviken. Den enda besvikelsen som uppstår är när man inser att låtarna på EP:n har tagit slut. Lyckligtvis finns det en repeat-knapp.

Alpis är inte den typen av rappare som försöker att krysta fram mängder av flerstaviga rim via svåra rimkonstellationer. Snarare tvärt om. Alpis har en väldigt rak och basal stil när han levererar sina rader. På ett positivt sätt. Han är tydlig, ärlig och genuin. Åtminstone förmedlar han den känslan.

Alpis pratar mycket om sitt liv. Där han bor, hans vardag och hans goda och onda sidor är återkommande ämnen. I låten Bort härifrån, som gästas av vännerna i Södrasidan och av Nano, beskrivs en hatkärlek till platsen där han bor och lever. Låten berättar om känslan att sträva efter att komma bort från sin grå vardag. En känsla många kan känna igen sig i.

På spåret Trottoarbarn blir Alpis extra personlig. Han rappar bland annat om sin fars bortgång. Rågsved, och Vantör, är återkommande platser i låten, och även generellt i Alpis texter. “Halv-svensk, halv-rågsved” som han själv beskriver sig. Textmässigt är det här EP:ns bästa spår och Alpis bästa prestation. Låten känns öppen och ärlig. Refrängen, och även låtnamnet, påminner dock till viss del Näääks låt Maskrosbarn. Inget negativt i sig, men ett konstaterande.

EP:n innehåller dock inte enbart sånger som behandlar en grå vardag. På spåret Där vi bor får Alpis sällskap av en klassisk Näääk-vers, en Tiehit Hamid som levererar och Stockholm Highgrades som lägger en refräng av högsta klass. Tillsammans har de skapat ett beroendeframkallande medel. Jag förutspår höga youtubesiffror när låten släpps som video under hösten. Allt jag tänker när jag hör låten är: “Jag önskar att jag hade haft den här låten i somras”. Men bättre sent än aldrig.

Releasen är genomgående välproducerad, vilket inte är det minsta förvånande eftersom M. Caliste har producerat fyra av fem spår. Varje låt andas kvalitet. Gästartisterna håller även de hög kvalitet.  Och då har jag inte ens hunnit nämna Nimo som lägger en vers på samma låt som veteranen Sam-E.

Alpis är här för att stanna.

Betyg:

Forum: Recension: Alpis - Med öppna ögon