Cunninlynguists till Sverige nästa vecka
Cunninlynguists gjorde sig kända genom debutskivan Will Rap For Food som släpptes 2001, där vi på hitsingeln Lynguistics hör Sveriges egen Kashal-Tee samplad de första sekunderna. ”So fuck the commercial tracks you’re doing – ‘a brother gotta eat’ – Yeah, why don’t you rap for food then?” är raderna som samplas och de sätter agendan för allt Cunninlynguists har stått för sen dess: bra musik, skapad exakt som de vill, utan att någon annan får blanda sig i för profit.
Senast Cunninlynguists var i Sverige var i somras, då de bland annat gjorde en fantastisk spelning på Malmöfestivalen. Nu återkommer Kno, Deacon the Villain och Natti för att spela i Norden. Här i Sverige är det Lund och Stockholm som får besök.
Lundspelningen äger rum på Mejeriet nu på tisdag den 27 mars, och Stockholmarna får sin hiphopdos på Nalen fredagen den 30 mars. Med sig på turnén har de dessutom den snabbkäftade rapparen Tonedeff som gästat många av deras låtar, bland annat 616 Rewind. Övriga platser i Norden som får besök är Danmark (26 mars & 1 april), Norge (28-29 mars) och Helsingfors (31 mars).
Ses på spelningarna!
Forum: 27/3 CunninLynguists @ Mejeriet (Lund)
Läs mer:
Kommentarer
feeeedt, ses där!
|
|
Ska vi bestämma en sak tillsammans, här och nu? Nästa gång vi är på en konsert, och artisten behandlar en åskådare dåligt, vare sig det är av sexistiska, rasistiska, homofobiska eller vilka andra skäl som helst, så tar vi ställning. Vi ropar inte uppmuntrande, vi håller inte tyst. Vi buar, busvisslar, gör fula handgester och för helt enkelt ett jävla liv tills artisten på scen genomför en konsert som ingen far illa av. Word! |
|
Bästa jag nånsin läst på whoa. Synd att inte rubriken var liiite mindre explicit så man kunde dela artikeln på facebook bara. Helt sjukt att dessa saker behöver sägas 2012.
|
|
Helt rätt, bra skrivet!
|
|
Word på hela krönikan tusen gånger om!
|
|
När hiphop var en relativt ny ungdomsrörelse (på 80-talet) var inte detta vad den handlade om. Sjukt trist när sånt här händer. Hade Schyman varit på konserten hade nog helvetet brakat lös. Väl skriven artikelkrönika, skönt att ngn tar bladet från mun.
|
|
Hej Matias.
Även jag var på denna spelning den 27e mars, och beskådade debaclet i fråga. Det som slår mig direkt är hur extremt vinklad den här artikeln är. Jag vill inledningsvis påpeka att jag på intet sätt försvarar diskriminering, sexuella trakasserier eller objektifiering av kvinnor - jag är för jämställdhet mellan könen - men att som i denna artikel direkt hitta på, är inte rätt sätt att ta debatten. Det var över huvud taget inte så att Tonedeff pekade ut en ensam tjej i publiken och tvingade upp henne på scen för att sedan våldföra sig på henne. Det var, därifrån jag stod, en kvinna som klättrade upp på scenen av eget bevåg, för att sedan i minst lika grov manéer som rapparen antasta Tonedeff. De må ha dansat närgånget tillsammans, men det gav ingen antydan på att det inte skulle varit en ömsesidig process. Hur skribenten till den här artikeln läst tjejens tankar uppe på scenen övergår min förståelse. Det var ej heller så att hon aktivt undvek Tonedeff på scenen, utan här var rollerna snarare ombytta. Vid flera tillfällen gjorde hon utspel mot honom, då han sprang därifrån, halvt skämtsamt, halvt på allvar. Hela intermezzot avslutades opassande nog med att kvinnan i fråga lade sig på Tonedeff, varpå hon blev avledd av scenen (tack och lov). Man kan även ifrågasätta hennes, i denna artikel, påstådda missnöje - då hon även i ett senare skede var på väg upp på scenen igen. Nu vill jag inte påstå att Tonedeff inte hade något ansvar i frågan över huvud taget, då han uppenbarligen bör ha skött hela situationen mycket snyggare. Han bör inte över huvud taget inlett någon suggestiv dans med tjejen i fråga, då hon var uppenbart berusad. Istället bör lämpliga vakter avlett henne från scenen redan från början. Istället såg de möjligheten till att göra det en del av showen - ett stort misstag. Vad jag dock motsäger mig är den extrema vinkling och falsifikation som i denna artikel presenteras som kallblodig fakta. Om det mot förmodan var så skribenten tolkade situationen så är han antagligen en övermänniska, då han kan läsa människors tankar. Detta ser snarare ut som en enkel ingång för skribenten att plocka genus-poäng, då han tar upp debatten utifrån denna specifika händelse, med ett ytterst starkt avståndstagande. Det är dock aldrig, någonsin, OK att lyfta fram debatten med falska historier som grund. Det är ett pinsamt, och billigt trick - som jag hoppas att alla närvarande vid konserten ser igenom när de läser denna artikel. Sexism skall bekämpas - men inte genom att felaktigt peka ut individer som brottslingar. MVH |
|
Hej!
När man upplever något och sedan skriver en krönika om det är man, såklart, subjektiv. Allt man ser tolkar man i skenet av sina värderingar och tidigare erfarenheter, och texten är skriven ur mitt perspektiv (vilket jag försöker förankra med jag-formen i början). Ditt inlägg är välskrivet och kompletterar enligt mig själv min egen text. Man kan ha väldigt olika perspektiv på saker, och i det här fallet kunde man ha väldigt olika perspektiv också rent fysiskt. Jag vill poängtera att jag har försökt beskriva händelseförloppet så som det såg ut från min plats i lokalen. I en miljö med mycket människor kan det dock ha sett annorlunda ut från ett annat perspektiv, till exempel ditt. Att hon �var på väg upp på scenen igen� är inget jag noterade överhuvudtaget, men jag litar på att så var fallet om du säger det. Isåfall var hon kanske inte så missnöjd som jag tolkade henne. Kort sagt: jag har inte överhuvudtaget försökt att �hitta på� eller �plocka billiga genus-poäng� (de är sällan billiga). Jag beskrev händelseförloppet från min synvinkel men precis som alla andra kan jag ha missuppfattat, till exempel eftersom jag uppenbarligen inte såg henne vara på väg upp på scenen igen. Jag står dock fast vid att han gjorde utfall mot henne så fort hon var uppe på scen, innan någon av oss kunde veta vad hon ville, och att det var ett vidrigt förfarande mot en medmänniska. Och det är egentligen det krönikan handlar om (och att ingen av oss i publiken reagerade nämnvärt). Att någon dansar �utmanande� ger inga rättigheter att ta på personen ifråga. Men jag tackar för ditt inlägg och uppskattar det. Det ger en annan synvinkel både för mig och för läsarna, vilket är viktigt i alla frågor. Välkommen till Whoa förresten! |
|
dishwasher är tonedeff som använt google translate xDDDD :PPPPp xDD D;P;p; P;P
|
|
Skulle vara intressant att höra vad ytterligare nån som var där har att säga (även om jag tycker Matias redogörelse låter mer sannolik).
Är ju långt ifrån första gången förresten. RA Rugged Man ägnade ju exempelvis hela sin koncert på Debaser Medis för nåt år sen åt att bete sig som ett svin. Visst, hans grej är lite att vara äcklig, men han övergick till att bli ett drygt jävla svin som använde scenen som kontaktannons. Respektlöst beteende mot alla som betalat för att få en konsert, inte en man som står och tallar på en tjej som tycker det är kul att flasha brösten för publiken (det var alltså två puckon i den historian). |
|
Word!
Skönt att saker av den här naturen tas upp. |
|
Bra skrivet, Pontus!!!!
|
Vill du också kommentera? Bli medlem på Whoa och sätt igång! Är du redan registrerad kan du gå direkt till 27/3 CunninLynguists @ Mejeriet (Lund) för att kommentera!