Recension: Goda dagars magi – Petter Alexis, Camilla Cherry & Patrik Elofsson

Pontus:

Goda dagars magi är en bok i samarbete mellan Camilla Cherry, Petter Alexis och Patrik Elofsson (DJ Sleepy). Det är en bok som delar en subjektiv berättelse om hiphopens framväxt i Stockholm under 90-talet och fram till idag. Med verket medföljer också en DVD med dokumentären Mikrofonkåt, som gick på TV4 tidigare år, samt tre Petter-låtar.

Goda dagars magi inleds med ett förord från Petter Alexis där han anspelar mycket på känsla och berättar om sina vänner och idoler som fått plats i boken. Han berättar om idag etablerade artister, men också artister att sakna och bli nostalgiska över. Vi får bland annat läsa personliga möten mellan Petter och Swing-FlyADL, SherlockDr Alban, Feven, Infinite MassAyo, Peewee, Cherno och många andra artister som man kan sakna och bli nostalgisk över.

Petter gör ett snabbt svep över en hel subkultur som idag är popkulturellt vardagsstoff. Det berättas om hiphopmode och svårigheten över att skaffa de coola och senaste kläderna som idag går att köpa i flera etablerade butiker i Stockholm. På den tiden var man tvungen att känna någon som skulle till andra sidan Atlanten för att få känna sig äkta.

Det som dokumenteras är en viktig historia som bör föras vidare och kanoniseras till oss som inte hade möjligheten att se Public Enemy i Solnahallen 1988. Sådana historier som vi, den yngre generationens hiphopar,e önskar att vi fick ta del av. Bokens historier är så nära, men känns samtidigt så långt borta. För egentligen har inte så mycket hänt. Kidsen hänger fortfarande på Fryshuset, dansar fortfarande på Fasching och dricker samma blaskiga lager. Den stora skillnaden är att ölen inte kostar 19 spänn längre, att man nu tvingas att välja mellan hiphopspelningar som krockar samtidigt som musiken och kulturen är så lättillgänglig att man knappt vet var man skall börja.

Thomas Rusiak i Kungsparken – Foto: Camilla Cherry

Christer:

Det skulle kunna vara lätt att avfärda Goda dagars magi som en nostalgitripp för en äldre generation hiphoppare från huvudstaden. En fotobok för dem som är omkring 35 och över, som var med redan på 80-talet. Något att samlas och bläddra i över en kaffe i Sleepys bostadsrätt, peka på bilderna och säga ”kommer du ihåg?!”.

Men om man sätter sig ner och tittar på det otroligt omfattande bildmaterialet tillsammans med Petters och Sleepys korta texter så inser man att man sitter med en väldigt intressant dokumentation av Stockholms hiphopliv i sina händer. Camilla Cherry har låtit kameran smattra ordentligt i många år och när hon nu bjuder med sig av sitt material får vi följa med i en underhållande och lärorik lektion i svensk hiphop.

En bild har förmågan att stoppa tiden och när jag bläddrar igenom Goda dagars magi fastnar jag i delen om 90-talet (den i mina ögon bästa och mest relevanta delen) och landar i en värld som bara några senare känns otroligt avlägsen. Dåtidens kläder, handskrivna flyers, de stora konserterna och drömmen om det ständigt exotiska New York där allt du kunde tänkas ha fanns (i synnerhet kläder, som idag bara är ett klick bort om det mot förmodan inte finns i någon affär). Det var en värld där hiphop såg annorlunda ut och där musiken inte hade utvecklats eller exploaterats lika långt som idag. En värld där det till och med fanns plats för Doktor Alban, tro det eller ej.

Många av platserna som omnämns finns inte längre, många av personerna som är med har sedan länge fallit i glömska trots att de verkar ha haft ett betydande inflytande på hiphopscenen. Goda dagars magi får oss dock att åter minnas eller för den som är för ung eller inte är från Stockholm att lära sig ett kapitel svensk hiphophistoria. Du får besöka butiken Flavor/Timebomb, du får veta varför Mega var så stort och du får veta vem som var vem och vad som var vad i den här världen. Boken är trots en imponerande bredd på intet sätt allomfattande eller representerande för Stockholms hiphop utan är sprungen ur Petter och Sleepys personliga erfarenheter. De kommer från innerstaden, det här är hur hiphop format dem och det är den subjektiviteten som är Goda dagars magis stora styrka. Det är inget försök att göra en encyklopedi över Stockholms historia. Det gör den dock inte irrelevant (bland annat för att Petter och Sleepy är allt annat än irrelevanta för svensk hiphop) utan blir en del av vår historia, av den subkultur som kallas hiphop, oavsett om du är från Stockholm eller inte.

Om det är något jag saknar så är det att jag gärna hade velat läsa mer utvecklade texter. Petter kan nästan bli för intern medan Sleepy är duktig på att berätta mycket och allmänt på liten yta. Men det blir sällan mer än små korta introduktioner. Kanske räcker det, kanske behövs inte mer än att nämna det som är viktigt och låta bilderna tala för sig själva. Den rätta känslan infinner sig ändå.

Till sist tycker jag också att man varit lite väl snäll i urvalet av bilder. Bland det massiva bildmaterial som finns så måste det ju ha funnits bilder på låt säga en ung Petter som i en väldigt hård pose eller något liknande. Trots det tycker jag att Goda dagars magi förtjänar att begrundas och ha en plats i hyllan hos alla som är eller har varit en del av svensk hiphopkultur. Det handlar trots allt om en del av ditt ursprung, vare sig du vill eller inte.

Inslag från SVT Morgon

Kulturnyheterna, SVT

Forum: Whoa recenserar: Goda dagars magi - Camilla Cherry, Petter Alexis och Patrik Elofsson