Whoa intervjuar: Eboi

EboiSignalerna i telefonen går fram… när Eboi svarat i andra ändan så kommer jag att ha påbörjat min första intervju någonsin. Jag sitter i ett lätt chocktillstånd med blicken på några stödord som jag tillbringat de senaste dagarna med att skriva, och just nu känns de mest som meningslösa klyschor. Efter fyra signaler så svarar Eric Banda, som han egentligen heter, och jag blir tvungen att ge Eboi en liten stund för att tugga ut maten. Någonstans här släpper min ångest. Eboi visar sig vara en riktigt skön kille att ha att göra med och efter att ha bett honom berätta lite om sig själv så lutar jag mig tillbaka och lyssnar gladligen.

- Jag heter Eric Banda och är även känd som Eboi. Jag är född och till större delen uppvuxen i Stockholm tillsammans med min mamma från Sverige och min pappa från Gambia. Jag har mina rötter i Texas så jag har åkt dit mycket i min barndom och det är därifrån min dialekt och sådant kommer ifrån. När jag var nitton år och hade gått ut gymnasiet så åkte jag till Providence i Rhode Island där jag pluggade ekonomi på universitet i fyra år. Jag har nu legat på bolaget (red. anm: Respect My Hustle) i cirka två år, efter att ha tagit kontakt med min nuvarande manager Babak Azarmi.

Och då hade du rappat mycket på egenhand innan?
- Ja, på sätt och vis. Jag hade varit med på ett RMH-mixtape innan jag blev signad till bolaget. Let You Know hette låten och den styrde jag upp via min kusin som kände dem sen tidigare, men jag höll inte på så seriöst innan det. Jag hade skrivit mycket under högstadiet, och även spelat in lite grejer under gymnasiet, men det var bara med vänner och definitivt inte i något seriöst syfte. Jag visste ju att jag skulle satsa på skolan så jag lade det åt sidan så länge.

Har du alltid haft den drivkraften och känt att skolan varit viktigast?
- Ja dels det, sen så har morsan alltid varit på mig sen jag var liten med ”Man måste plugga, man måste plugga”-snacket. Det var ingen på varken mammas eller pappas sida som hade en eftergymnasial utbildning så hon har alltid varit där och sett till så att jag pluggat och sådana grejer. Det blev ett självklart val att skolan skulle gå före musiken. Det är inget som säger att du har någon garanti att kunna leva på att rappa, så om det inte skulle bli som man hoppats måste man alltid ha något att falla tillbaka på, och jag har alltid gillat ekonomi så det kom rätt naturligt.

Du nämnde att du legat på RMH i två år nu. Hur hamnade du där?
- Jag hade känt till dem sedan ett par år tillbaka eftersom min kusin hade jobbat en del med dem och Adam (red. anm: Adam Tensta) har jag känt till sedan länge. Vi har haft lösa band sedan vi var små i princip, hans föräldrar kände mina föräldrar och många av mina kompisar har spelat i samma fotbollslag som Adam så vi har alla lekt ihop när vi var små. Sedan gillade jag vad de höll på med… visste att de hade en enorm drivkraft och sånt. Så när jag kom hem 2006 efter att ha pluggat klart så tog jag kontakt med Babak och frågade om det fanns någon plats på bolaget.

Det första som de flesta hörde från dig var antagligen på remixen till Adam Tenstas Bangin’ On The System tillsammans med Promoe, hur hamnade du på den?
- När jag kontaktade RMH hade Adam precis gjort Bangin’ On The System, vilket just då var det största som han någonsin gjort. Med den låten skulle Adam göra en remix tillsammans med Promoe och då frågade han om jag ville hoppa på den låten, lite som ett intagningsprov. Jag visste ju vem Promoe var sedan tidigare så det var en riktig ära, men även utmaning för mig. Man hade mycket att bevisa. Han hade ju vart med länge och Adam är tung så detta blev min chans och efter det började vi lite lätt.

Hur har du känt att din roll i RMH har varit sen dess?
- Eftersom det var då Adam började boka mycket spelningar och grejer så frågade Babak mig om jag ville jobba som hypeman åt Adam. Och eftersom jag inte kom från någon bakgrund att rappa seriöst så tänkte jag att detta är ett perfekt tillfälle att skaffa erfarenhet. Jag hade ju absolut ingen studiovana och definitivt ingen livevana. Detta var ett bra sätt att skaffa det gratis, tills dess att jag byggt upp min egen grej.

Ja man har ju inte hört så mycket från dig så man undrar ju lite… vad är din grej?
- Det som har hållit tillbaka mig mest har inte varit brist på tid eller något sådant. Hade jag känt så, så hade jag ju inte följt med Adam, för det har ju tagit otroligt mycket tid. 2008 var vi borta sex dagar i veckan och gjorde spelningar. Det som gjort att jag inte släppt någon officiellt singel som soloartist än är att jag inte hittat det sound som jag vill jobba med.

- När jag kom till RMH så hade jag bakgrunden ”Dirty South” som var musiken som jag var uppväxt med. Detta var något som jag själv ville göra, men allt eftersom tiden gick så kände jag att den genren redan hade synts för mycket för att jag skulle hoppa på den. Så jag har jobbat på mitt sound, och känner att jag är på god väg nu. Speciellt efter vår senaste resa till LA där vi testade på mycket grejer som hittills är osläppta. Det kommer bli det soundet jag tror jag kommer köra på, eller nej, som jag VET jag kommer köra på.

- Lite mer konkret så har jag jobbat mycket med Howard Who som är vår egen producent och även en del tillsammans med Addeboy & Cliff som har gjort mycket för Adam. Sen har jag även varit intresserad av göra något tillsammans med Sophie Rimheden som gjorde en remix på låten S.T.O.L.D från Adams platta. Jag, Howard Who och Sophie har varit i studion och då gjorde vi en låt på ett Howard Who-Beat, så det vore riktigt schysst att göra något över ett Sophie Rimheden-Beat också.

Eftersom den engelskspråkiga hiphopscenen i Sverige har fått ett sådant uppsving nu de senaste åren med exempel som Henok Achido, Adam Tensta, Lazee så undrar man ju lite hur du ska kunna sticka ut ur mängden?
- Tekniskt sett så hade jag ju bara kunnat hoppa på Adams sound, men då är det ju inte min egen grej. Jag vill breaka med mitt eget sound som vi har hållit på att jobba fram nu de senaste två åren, inte hoppa på det som de gör i USA eller någon annanstans för den delen. Det är det unika soundet som kommer att ta oss ut i världen.

Ja, du nämnde ju att ni hade varit i LA. Vad kommer man att få höra från det? Har ni fått några bra kontakter där?
- Kontakter har vi knutit otroligt många, både på rap-, producent- och entertainment-sidan. Nätverket har växt sig mycket större sedan vi kom tillbaka. Det finns ju några artister där borta som man blir lite extra hungrig på som till exempel Kid Cudi och Wale bland annat och även Will.I.am som vi haft mycket kontakt med där. De kanske inte gör exakt samma sak som vi, men det finns många inom den genren som jag skulle vilja jobba med. Men just nu vill vi bara presentera vårt sound för dem och inte tvärtom.

Tätt inpå att MyBestFriendIsMyGrind släppte nyheten om att ni träffat Will.I.am i LA så släppte Black Eyed Peas låten Boom Boom Pow, där jag tyckte det kändes som att de närmade sig er lite stilmässigt.
- Ja, men det kände vi också. Jag var inte med själv den gången de träffade Will.I.am. Det var Babak och Adam som träffade honom och de spelade lite låtar och beats för varandra. De märkte att Will.I.Am verkligen gillar det vi håller på med. Detta har i sin tur gjort mycket skillnad i mitt egna tänk, och gör nästan så jag har mindre bråttom med att hitta min egen stil nu.

När kan man förvänta sig något officiellt släpp från dig?

- Att sätta datum på något officiellt skivsläpp kan jag inte. Men däremot så kommer jag droppa jävligt mycket grejer på MBFIMG-bloggen. Jag spelar in hela tiden och experimenterar mycket, men detta är nödvändigtvis inte grejer som kommer hamna på min skiva, utan saker som kommer hamna på andras mixtapes och sånt. Lite för att visa vad jag går för och för att ge något till folket medan jag jobbar på mitt riktiga släpp. Men något datum kan jag inte säga.

Jag kikade runt lite på Youtube och då snubblade jag över Rosé Red Sessions, som verkar vara något du gör tillsammans med Glaciuz. Kan du inte berätta lite om det?
- Det är nog det mest aktuella vi har just nu. Det började med att vi hängde en del med Same Blood som är goda vänner till oss, och vi brukade sitta i deras studio och dricka rosévin ibland. Någon av dessa gånger så kom Babak med ett beat som jag och Glaciuz började skriva på. Kort därefter så föddes projektet Rosé Red vilket har inneburit att jag har åkt till deras studio över helgen tillsammans med Glaciuz och så har vi spelat in massa låtar och druckit rosévin.

Låter härligt, men vad har ni lyckats skapa hittills?
- Många av låtarna är instrumentaler som vi har kickat på, och som vi bara har flippat eller twistat på något sätt. Sen är det några låtar som är på beats som vi fått av våra egna producenter. Detta kommer antagligen släppas om inte allt för länge, vi börjar bli ganska klara, vi är där vi borde vara och har tillräckligt mycket låtar för att släppa det. Frågan är bara vilka kanaler vi kommer att gå via för att släppa det paketet som vi har utformat.

Det pratas ju mycket om att du är Next Man Up, är du redo att axla den rollen?
- Absolut, det som har hindrat mig har inte varit några externa faktorer utan det har varit att jag själv inte känt att ”Det här är något som jag vill presentera”. Jag kom inte till RMH för vara hypeman, utan folk måste förstå att jag är en soloartist, jag har bara behövt finna min egen grej.

Så du är redo att putta Adam av tronen?
- Hahaha, det där är dina ord… men jag är lika sugen på toppen som alla andra, och det är inget som jag skall vara blygsam över.

Eboi verkar inte ha bråttom med att nå toppen, och varför skulle han det? Han verkar så säker i produkten han jobbat fram de senaste åren, och när han talar så råder det ingen tvivel om att han är redo att ta sig an världen. Men om han är The Next Man Up som det är utlovat, det återstår att se. Men en sak är säker, och det är att många där ute väntar ivrigt på att få höra mer från honom.

Forumtråd: Whoa Intervjuar: Eboi

Läs mer: