Recension: Petter – Början på allt

petter_omslag1

Femton år efter Mitt sjätte sinne och med en beundransvärd karriär har Petter vid det här laget ingenting att bevisa för att få ett erkännande. Hans plats i historien som en av svensk hiphops största ikoner är gjuten. Därför är det lite tråkigt att han inte utnyttjar den friheten och vågar ta ut svängarna mer.

Början på allt rivstartar hårt med Mighty som gästas av Newkid och fortsätter i samma stil med Eye-N-I på låten Början på allt, som nog är skivans bästa spår. Jag har alltid tyckt att Petter och Eye-N-I varit ett något omaka par men frågan är om det här inte är deras bästa samarbete hittills. Eye-N-I är hur som helst riktigt bra med härligt driv.

Efter de inledande två låtarna sker en ganska abrupt förändring och skivan utvecklas till något helt annat. Efterföljande Natt & dag med Chords är förvisso skivans näst bästa men på något sätt är övergången lite symptomatisk för den brist på röd tråd som skivan lider av. Början på allt innehåller lite av allt. Den går från mer klassisk hiphop till hårdare till lugnare till mörkare till poppigare och så vidare. Det känns lite som ett gäng fotbollsspelare som inte spelar som ett lag för låtarna i sig är det inget fel på. Petter står på gränsen mellan renodlad hiphopartist och en mer folklig inriktning likt den exempelvis Timbuktu tagit. Han verkar inte veta åt vilket håll han vill dra vilket blir tydligt. Ibland tenderar han även att falla tillbaka i gamla bekväma spår vilket gör att jag tycker mig ha hört vissa låtar tidigare och då låter Petter nästan lite trött och monoton.

Något som alltid särskiljt Petter från övriga svenska rappare är att han är oerhört skicklig på att prata i metaforer och liknelser. Det gör Petter mer poetisk än de flesta och jag kan inte undgå att måla tavlor i sinnet av hans ord när jag lyssnar på hans låtar. Dock saknar jag historierna i Början på allt. Petter berättar inte så många historier men de han berättar är bra. Framför allt saknar jag den vanligtvis underbara Stockholmsromantiken som Petter är mästare på. Ett undantag är Minnen del 2 som handlar om gamla vänner. Även om jag inte kan relatera till vilka personerna är så tycker jag att det är fantastiskt fin låt.

Början på allt är så pass bra att vem som helst skulle kunna känna sig stolt och nöjd över den men jag hade förväntat mig mer av en veteran som Petter.

whoa_betyg3-NY

Forum: Whoa recenserar: Petter - Början på allt