Krönika: Hiphop och solidaritet
Rasism – denna heliga graal av debattämnen väcker känslor och hemska associationer. Det är ett allvarligt och alltid lika aktuellt ämne med en vikt som inte kan understrykas nog.
För nästan ett år sedan släppte Stress låten Tystas ner och i början av sommaren, i samband med den svenska nationaldagen kom remixen som innhåller ett gäng etablerade- och även några mindre kända artister från olika hörn av hiphop-Sverige. Med röster från bland annat Eboi, Sebbe Staxx, Nimo, Adam Tensta och Promoe behandlar de ämnet rasism och främlingsfientlighet. Med över femhundratusen klick på YouTube har låten hunnit samla på sig nästan lika många anmälningar från upprörda och lättretade Sverigedemokrater.
Jag blir alltid lite varm inombords när jag ser, hör eller hör talas om människor som står upp mot rasism och orättvisor. Det spelar ingen roll om det handlar om politiker, idrottsmän eller artister – det är alltid lika skönt när någon sätter ned foten och ryter till. Och jag måste villigt erkänna att det faktiskt känns som att det är just den svenska hiphopscenen (tillsammans med den alltid så frispråkiga punken) som ligger i framkant av musikens Sverige när det kommer till att ta ställning i politiskt laddade frågor.
Visst, andra artister och kända nunor tar också upp kampen, men då på bästa sändningstid eller när det nalkas TV-galor och välgörenhetslåtar. I min mening står hiphopen upp för rättvisa och solidaritet hela dagen lång, varje dag oavsett mediabevakning eller ej.
Kanske är det så enkelt att denna uppfattning härstammar från min personliga musikkonsumtion, som nästan uteslutande består av just hiphop, och att jag på så sätt får i mig en daglig dos av samhällskritik från denna källa. Och kanske bidrar det till att jag därför inte söker upp den övriga musikvärldens slagdängor på området. Det är inte omöjligt att det är så, ja, egentligen är det väl ganska sannolikt och rimligt att även musiker i andra genrer och sammanhang också jobbar för att motverka rasism, men jag väljer ändå att tro att hiphoppare är lite mer på hugget och i framkant när det kommer till dessa allvarligheter.
Självklart är det så att olika personer använder olika forum att uttrycka sina åsikter i, och så är det även inom hiphop. En del snickrar ihop sina texter av svordomar och påkostade ordvitsar och har inställningen att pengar och stora bilar är den sanna lyckan, medan andra använder sin röst i finrummet för att föra fram politiskt laddade budskap. Några går balansgång och svär och pratar pengar samtidigt som de också förespråkar fred och jämställdhet i sin musik.
Eftersom jag tyvärr saknar en doktorshatt i beteendevetenskap och bara kan utgå ifrån mig själv och min bekantskapskrets så blir mina teorier och funderingar givetvis ganska färgade, generella, personliga men förhoppningsvis ändå inte helt och hållet orimliga.
Om jag går till mig själv och använder min vardag som referens och generaliserar lite så ser jag en skillnad på de i min omgivning som lyssnar på hiphop och de som inte gör det. Den hiphoppiga skaran vänner och bekanta är mer politiskt engagerade och har övriga fair trade-märkta värderingar än de som inte konsumerar hiphop som musik och kultur.
Och om det nu är så som jag gärna vill tro, att just hiphopen går i bräschen för rättvisa och jämställdhet och att hiphoppubliken i mångt och mycket drar åt samma håll politiskt, hur kommer det sig? Är hiphopkulturen överlag mer attraktiv och inbjudande för människor med solidaritet redan i blodet? Eller skolas man till att tycka och tänka solidariskt genom att lyssna på och vara en del av hiphopkulturen? Kan det finnas en koppling till kulturens rötter?
Jag vill tro att den fattiga musiken som blödde fram ur de mindre välbärgade delarna av New York i slutet av 70-talet fortfarande lever kvar och ligger som grund för hiphop världen över. Musiken som skapades under denna epok föddes till stor del som ett svar på orättvisa och förtryck och jag hoppas att denna (jag är fräck nog att kalla den för hiphopens själ) fortsätter att ta sin rättförtjänta plats i samhället.
Jag vågar faktiskt påstå att det svenska samhällets kyliga klimat behöver hiphopens aggressivitet, kritik och jävlar anamma, och jag hoppas att den smittar av sig, sprids och lever vidare.
Forum: Krönika: Hiphop och solidaritet
Läs mer:
Kommentarer
Sweet!
|
|
Jag undviker hiphop-dudes just på grund av att mina erfarenheter visat att de flesta av dem fullständigt struntar i jämställdhet och solidaritet, men om du har en bunte vänner som köper fairtrade-märkt och lyssnar på hiphop så får du gärna introducera mig till dem! :)
|
|
SofiaBayo: Finns väl rötägg inom alla områden men jag har absolut inte varit med om att de flesta hiphop-dudes fullständigt struntar i jämställdhet och solidaritet. Men sen bor man ju i Norrland där vi har gott om tid för eftertanke.
|
|
Jag har alltid älskat norrlänningar, men ja, åker man längre ner så är det i stora drag macho-snubbar som tycker fairtrade är bögigt och kvinnan som ska sättas på plats som gäller. ( Det finns såklart undantag men då får man leta ) Tyvärr! Jag önskar det vore annorlunda.
|
|
Jag tycker det var intressant läsning och håller med om mycket.
Men jag tror att om t.ex Jay-Z hade bott i Sverige så hade han säkert varit moderat. Det är tyvärr större chans att en hiphop artist har hållit på med drogförsäljning än jobbat i soppkök innan |
|
Kan väl oxå nämna att det beror helt på vilken typ av genre inom hiphopen personerna lyssnar på. Personer som föredrar old school som samplade jazz och funk slingor, counscious rap och som är pålästa när det gäller hur hiphopen kom till är generellt sätt mer medvetna när det gället solidaritet, fairtrade och jämställdhet. Återstående är oftast macho-snubbar ( men det är klart det finns undantag där oxå men som sagt; väldigt få ).
|
|
Promoe köper nog fairtrade... Själv köper jag Eldorados starka fefferoni, för jag är macho... Eller hur va det nu
|
|
VRGNHNS
Haha! Jag får gärna mina fördomar brutna. Hit me! |
|
Det är ingen fördom att Hiphop generellt är macho, det är mer ett grundläggande krav nästan... Om ilskan riktas som att tävla mot folk omkring sig eller mer kasta sten mot staten/snuten nivån varierar men det kommer ju att hiphopen (för mig kanske jag ska understryka för det är ju även mkt just party-musik) det poetiska utrycket för det mest djuriska hos oss människor i samhället, patriarkala strukturer och mäns behov av att hävda sig mot varandra och inför det andra könet blir aldrig så påtagligt i andra genrer. Där det är fattigt är det mindre jämställt, det som gör att kvinnor binds fast i hemska förhållanden, beroende av männens försörjning, försummade och många gånger misshandlade etc som det kan se ut i u-länder och även här.
I arbetarklass-miljöer är som bekant bärs fotboll och brudar ofta "focus of attention" liksom, det där som spär på den "snabba"-fixen även de kvinnliga ser i första hand kanske till status och pengar, även om de inte gör det är det de värderingar som de matas med och elementära för försörjning. Kvinnosynen "bitches" är ständigt närvarande som i tex Jeru The Damajas låt "Da bitches". Intelligenta poeter som Nas och Jay Z kan inte undgå att slå sig på bröstet i vilka kvinnokarlar de är men det har ändrats till stor del har jag märkt i takt med att många växt upp och är mer självrannsakande. Där hiphopen har sin stora vagga i stora delar av världen är väl kanske Fair-trade-kaffe det sista man går och funderar på. |
|
En del meningar blev riktigt konstiga, får hoppas ni har överseende
|
|
VRGNHNS
Väldigt bra förklarat och jag kunde inte sagt det bättre själv! Det är just därför som jag inte riktigt förstår att krönikören drar slutsatsen att alla hiphop-snubbar gillar fairtrade eftersom hans vänner gör det. Majoriteten av hiphop-folket är inte intresserade av solidaritet eller jämställdhet. |
|
Det är just därför som jag inte riktigt förstår att krönikören drar slutsatsen att alla hiphop-snubbar gillar fairtrade eftersom hans vänner gör det.
Det är absolut inte min slutsats. Det jag framför allt vill belysa med texten är att hiphop som subkultur, enlig mig, är en av få som står upp för- och trycker på politiska frågor. Min slutsats, om vi ska kalla det det är att många rappare (åter igen inte alla) uttrycker sin politiska ståndpunkt i sina texter medan andra artister bara berör politiska ämnen när de har något att vinna på det (publicitet i samband med världens barn-galor, etc.). Och som sagt, det här är mina funderingar kring ämnet och inte något facit på hur det verkligen är. Kul att texten satte igång en diskussion i alla fall :) |
|
Det jag framför allt vill belysa med texten är att hiphop som subkultur, enlig mig, är en av få som står upp för- och trycker på politiska frågor. En viss del av hiphop, ja. Det hade varit mer korrekt att säga att det finns subgenrer inom hiphopen som står upp för och trycker på politiska frågor. Men långt ifrån en majoritet. Jag förstår dock vad du menar. Hiphopen har ju ända sedan födslen varit ett redskap för att förändra samhället, och det finns guldkorn som lever det som det var menat för och dom ska man ge en guldstjärna. Men det finns dock många andra genrer som oxå använder sin musik som ett redskap för att nå ut politiskt. Punk och reagge är ett sådant exempel. Även i singersongwriter-kretsen så finns det en hel del som uttrycker sig politiskt utan att vilja vinna på det. |
|
En viss del av hiphop, ja. Det hade varit mer korrekt att säga att det finns subgenrer inom hiphopen som står upp för och trycker på politiska frågor.
Absolut! Jag tycker ändå att jag fick med det i det här stycket: Självklart är det så att olika personer använder olika forum att uttrycka sina åsikter i, och så är det även inom hiphop. En del snickrar ihop sina texter av svordomar och påkostade ordvitsar och har inställningen att pengar och stora bilar är den sanna lyckan, medan andra använder sin röst i finrummet för att föra fram politiskt laddade budskap. Sen nämner jag även punken som exempel (tack JP!) i texten. Och ja, självklart finns det icke-rappare som skriver politiska texter, men jämför man hiphop och pop så hävdar jag att politiska ställningstaganden är vanligare inom hiphop. |
|
Visst är det hedervärt att stå upp emot rasism, men så länge Promoe bränner den svenska flaggan så kommer jag att spy på honom.
|
|
VRGNHNS skrev:Jag har uppfattat det ungefär tvärt om. Svarta amerikanska kvinnor har ju i regel ingen man som hjälper dem att uppfostra ungarna, då de inte är "fast" i några förhållanden. Det här gör dels att ungarna inte växer upp med någon vettig manlig förebild, dels att unga kvinnor flockas runt machosnubbarna, vilket gör att grabbar gör allt vad de kan för att bli herren på täppan. |
|
rytger P24
Helt rätt, det jag syftade på var mer hur det såg ut i många u-länder och nyligen i Sverige för den delen, igen blev lite konstiga meningar där uppe och gled väl lite OT. Sen är nog många i the projects fast i skitförhållanden också men även de förhållanden du beskriver. |
|
Väldigt bra förklarat och jag kunde inte sagt det bättre själv! Det är just därför som jag inte riktigt förstår att krönikören drar slutsatsen att alla hiphop-snubbar gillar fairtrade eftersom hans vänner gör det. Majoriteten av hiphop-folket är inte intresserade av solidaritet eller jämställdhet. Wow, lite motsägelsefullt där? Så krönikören drar förhastade slutsatser baserat på dennes egna vänner, och direkt efter detta påstående gör du precis vad? Majoriteten av hiphop-folket är inte intresserade av solidaritet eller jämställdhet. Har inget mer att tillägga, jag vilar min portfölj osv... |
|
men jämför man hiphop och pop så hävdar jag att politiska ställningstaganden är vanligare inom hiphop. Jämför man hiphop med pop-hiphop så är politiska ställningstagande vanligare inom hiphop :P Anenkefali Jag baserar det på 12 års erfarenhet av att ha umgåts i kretsar med hiphop-folk, gått på skolor med hiphop-folk, läst artiklar om hiphop-folk. Listan kan göras lång. Jag baserar det inte på 20 stycken personer i min umgängeskrets som jag umgås med nu. Sen tror jag även du missade att jag skrev att jag gärna är öppen för att få mina fördomar brutna. Will you be the one? ;) |
|
Såvitt jag vet kan krönikören i fråga ha exakt samma erfarenhet av hiphop-folk som du har. Ville mest påpeka tvetydigheten, är något av en dryg jävel.
|
Vill du också kommentera? Bli medlem på Whoa och sätt igång! Är du redan registrerad kan du gå direkt till Krönika: Hiphop och solidaritet för att kommentera!