Recension: DaCosta – Steget före

Trots att DaCosta fortfarande känns som ett oprövat kort på den svenska hiphopscenen har jag alltid mött hans låtar med stor nyfikenhet och förhoppningar. Detta grundar sig i det faktum att han har ett förflutet som medlem i den idag nedlagda gruppen Ja’da, som länge räknades som ”nästa akt ut” från det populära och högst respekterade Ayla-kollektivet i Stockholm. Han var också den som följde med STOR på turné när den senare slog igenom med dunder och brak för ett par år sedan. Dessutom går det inte att förneka potentialen i Daniel Da Costas vokala förmåga; den ständigt påtagliga glöden, det studsande flytet och de smattrande ordsalvorna över beatsen. Utöver hans originella framförande ser han dessutom ut som en artist. Stora delar av framgångspaketet är på plats; färdigheterna på micken, de skickliga producenterna (Seb1, Gameboii och Sir Sampalot från Stockholmssyndromet), motivationen, utseendet, klädstilen och swagen. Som gjort för succé. Men trots detta når tyvärr inte musiken upp till samma höjder.

Den 28/5, närmare bestämt på måndag, släpper talangen – som av Kingsize Magazine beskrivits som en tänkbar svensk variant på Wiz Khalifa eller J.Cole – sin efterlängtade debut-EP Steget före i samarbete med Team Galagowear Records. Många lär säkert bli nöjda. DaCostas stil och musik ligger verkligen rätt i tiden och visst finns det flera godbitar bland de nio låtarna i fråga. Jag är exempelvis nog inte ensam som fastnat för det energiska drivet och tunga viben i den senaste singeln Skaka huset. Men som helhet är 26-åringen inte så långt före sina konkurrenter som han – titeln till trots – gärna gör sken av.

Som låtskrivare håller DaCosta nämligen inte ända fram ännu, vilket gör att texterna och låtämnena inte alltid håller lyssnaren fängslad. Vid ett tillfälle faller innehållet till och med pladask, när  huvudpersonen förvandlas till en trist stereotyp och levererar den testosterondrypande Strippklubb. Samtidigt finns det ingen anledning att stressa. Det vore bara dumt att tro eller kräva att alla pusselbitar ska infinna sig när det handlar om en debutant. Någonstans måste en ung artist få testa sig fram.

Steget före innehåller många positiva element och etablerar utan tvekan DaCosta som en av landets snabbaste emcees. Det räcker långt. Så pass att Hultsfredsfestivalen redan bokat in honom för ett gig i sommar, och mer lär det bli.

Betyg: 3

Forum: Whoa recenserar: DaCosta - Steget före