Recension: Souls of Mischief & Dilated Peoples @ Strand, Klubb Scratch

Opio har en svensk look-alike, Progress Evolution

Det är rena lyxen att bo i Stockholm när det gäller konserter för tillfället. Det värmer i ett sant hiphop-hjärta men gör ont i både plånbok och öron. Undertecknad har de senaste fyra dagarna varit på både O-Zone Battles i Uppsala med flertalet liveakter, Jedi Mind Tricks, Souls of Mischief och Dilated Peoples. Då skall jag dessutom till Slakthuset för Nice & Smooth senare i veckan och har passat på måndagens spelning med Talib Kweli och Prob Dylan samt onsdagsnöjet med New Boys på Stureplans-klubb. Men tillbaka till Souls och Dilateds bastuvarma spelning på ett slutsålt Strand.

Kvällen startar tidigt med ett Souls of Mischief utannonserat att gå på scen redan vid 20.00, för alla arbetares glädje inom branscher där tidiga morgnar är vardag. Värmer kvällen gör DJ Viet-Naam som i ärlighetens namn känns lite ignorant. Han spelar endast hiphop från östkusten, förvisso tung sådan. Men om det är någon kväll som förtjänar att värmas med lite Project Blowed, Good Life, N.W.A.Liquid Crew och alla andra fantastiska grupper från växtkusten som förgyllt hiphopen genom åren så är det en kväll som denna. Inte en enda låt från kollektivmedlemmar som Casual, Del eller övriga medlemmar i Hiero-crewet. För att skapa den där grädden på moset-känslan innan spelningen. För de som var på plats i lokalen hade, om de inte var på Fatmilk 2002, väntat på denna spelningen i sjukt nog 19 år.

Tajai i full effekt

Men Souls of Mischief bjuder på en riktigt grym rapshow. Gruppen går in på scenen strax för 21, tyvärr en man kort, utan A-Plus. Men de övriga tre medlemmarna Phesto D, Opio, and Tajai fyller lugnt upp för den avsaknaden. Tajai är den mest energiske av de tre och studsar omkring i den svettiga lokalen med både tjocktröja och mössa. Riktig hiphopstil, precis som de ynglingarna som står på de första två raderna med vinterjackor.

Gruppen Souls of Mischief lider lite av att man egentligen bara har två gjutna skivor i bagaget, från 93 respektive 95. Men man lyckas förvånansvärt bra att hålla igång festen med de annars ganska abstrakta och avancerade texterna. Gruppen vågar också testa lite osäkra kort som nytt solomaterial (Opios Vultures Wisdom Vol. 2 släpptes samma kväll) och låtar från senaste skivan. Avslutar gör man med That’s When Ya Lost, då 93 ‘Til Infinity blir den näst sista låten.

Rakaa Iriscience med en riktigt grym t-shirt

In på scen ganska omgående går Dilated Peoples med Evidence i spetsen, som med sin nyligen släppta skiva Cats & Dogs är större än någonsin. Dilated Peoples är stabila och alltid bra live. Det minns säkert alla heads som var och såg den klassiska spelningen på Hultsfred 2004. Annars är det faktiskt första gången som gruppen headlinar i Sverige trots att man är en sådan etablerad livegrupp med mycket turnerande i Europa. Men snart är man tillbaka med sin nya skiva Directors of Photography efter sex års frånvaro på album. DJ Babu visar under showen vilken otroligt grym DJ han är, men kanske skulle man undvikit att köra hela tre spår från Duck Season-skivan. Fast det glömmer jag snabbt bort när Evidence mixar upp You över tre stycken Primo-beats. En riktigt grym tisdagkväll i hiphopens tecken. Dags att ladda om batterierna till nästa klassiska spelning i huvudstan.