Recension: Looptroop Rockers – Professional Dreamers

Martin:

Efter besvikelsen Good Things visste jag inte riktigt vad jag skulle förvänta mig av Looptroop Rockers nya, femte album. För även om formen hos den gamla Västeråsgruppen dalat på senare år så har frontmannen Promoe fortsatt att leverera starkt solomaterial, samtidigt som Cosmic återvänt till gruppen och gjort pusslet helt igen. När jag nu lyssnat igenom Professional Dreamers ett par varv är känslorna blandade, och tyvärr övervägande negativa. Do (med Gnucci Banana) har ett driv och en hunger som få akter i Sverige lyckats leverera i år och på This Music Sounds Better At Night samt On Repeat visar Embee åter igen vilken fantastisk producent och beatmakare han är. Det så ofta sköna, vemodiga ljudlandskapet till trots blir det dock alldeles för många sega, trötta partier på plattan och den fantasilösa sången kunde ha skippats på flera spår. I väntan på bättre, mer övertygande material väljer jag istället att återvända till The Struggle Continues. En skiva som till skillnad från denna andas kvalitet från första till sista låt.

Betyg:

Christer:

Jag har sedan länge gett upp hoppet om att få höra Looptroop återgå till det där gamla, mörka och arga (och – främst på svenska – humoristiska) soundet de hade i början av karriären. Ilsket rappade om lagens långa arm och graffiti. Men Looptroop har utvecklats och framgångsrikt tagit en annan riktning för länge sedan. Av Professional Dreamers får jag dock känslan av stagnation. Återigen en massa barnröster och för mycket sång vilket inte känns så värst intressant eller engagerande utan passerar hyfsat obemärkt förbi. Det är dock välproducerat och många beats är rena avslappningsterapin. Men Looptroop anno 2011 är lite för fredliga för min smak. Förhoppningarna var höga att de skulle utvecklas ett steg till, särskilt nu när Cosmic är tillbaka. En grupp med så mycket talang kan bättre. En platta på svenska vore högintressant om det finns på ”att göra”-listan.

Betyg:

Viktor:

Looptroop Rockers står och faller med Embee. Vore det inte för hans fantastiskt vackert penslade ljudbilder så vore de bara en rapgrupp i mängden, men tyvärr så räcker det inte med en mästerlig producent längre. Truppens framgångssaga som nådde sin peak med The Struggle Continues har tyvärr stagnerat de senaste åren och även om jag än idag hoppas på ett lika mästerligt album så når de aldrig upp i samma standard. Självklart besitter Professional Dreamers ett par riktigt bra spår så som Magic, On Repeat, Sweep Me Away och även titelspåret, men med tanke på deras historik så kan jag inte annat än att bli besviken. Dock måste jag säga att Professional Dreamers är betydligt mycket bättre än deras två senaste album, men kanske är det bara jag som fått låga förväntningar. Hur som haver så känns skivan som en upprepning av deras tidigare låtar, bra, men definitivt inget nödvändigt i skivsamlingen.

Betyg:

Jonas:

Då jag tidigare varit en hängiven Looptroop-lyssnare och eftersom ett par av deras äldre produktioner var några av de första svenska hiphop-låtar som jag på allvar tagit till mig är naturligtvis mina förväntningar höga när jag ska lyssna igenom Professional Dreamers för första gången. Jag är ivrig och förhoppningarna är så klart att albumet hittat tillbaka till forna dagars glans, då snuten ringdes och kampen fortsatte. Inte för att det behöver betyda att det ska låta exakt likadant, det är snarare den förflutna kvaliteten jag efterfrågar. Men den får jag inte. Istället får jag ett tillbakalutat album, där merparten av låtarna känns relativt tråkiga och substanslösa. Ett par spår sticker visserligen ut och bildar en kort ryggrad, men det räcker inte. Efter den stora Svennebanan-besvikelsen får jag ändå känslan av att Looptroop gått in på rätt bana igen, även om det uppenbarligen är en bit kvar att vandra. Albumet är däremot välproducerat och det märks att tid och möda har lagts ned på rytm och musik, även om inte allt faller mig i smaken. Jag välkomnar Cosmic tillbaka och ger en eloge till Embee för produktionen, men mer än så blir det inte den här gången.

Betyg:

Forumtråd: Recension: Looptroop Rockers – Professional Dreamers