Recension: Looptroop Rockers – Mitt hjärta är en bomb

Looptroop Rockers - Mitt hjärta är en bomb

En skiva på svenska har varit ett hett önskemål hos fans i åratal och för oss som växt upp med Looptroop i hörlurarna är år av väntan äntligen över. När introt rullar igång och man kastas in i Embee’s musikaliska värld räcker det med att höra blåsinstrumenten för att man ska påminnas om allt det man gillar hos Looptroop Rockers och förväntningarna skruvas upp ytterligare.

Den känsla som ges av titeln på albumet är en känsla av oförlöst potential, frustrerad uppgivenhet, kärlek och längtan efter en ljusare morgondag. Detta är som tydligast på spår som Aldrig, Priset på allt, Lillebror och Med facit i hand (ft. Kapten Röd). I mitt tycke blir det som allra bäst när vemodet och de uppriktiga känslorna får ta plats fullt ut. Gamla minnen blandas med vardagsbetraktelser och rader om de mest personliga av känslor ger en ärlig helhet som är svår att inte tycka om.

Att rappa på svenska istället för engelska är till Västerås-gruppens fördel. Oavsett vad man föredrar är det ett faktum att det svenska språket gör att texterna känns mer på riktigt, de kommer lite närmare hjärtat och det går att ta till sig av budskapet på ett helt annat sätt. Några exempel:

- Den dräpande kritiken som riktas mot det politiska etablissemanget i Lortsverige (ft. Timbuktu) är inget nytt för Looptroop Rockers men det tydliga språket och det obehagligt suggestiva beatet lämnar en olustig känsla efter sig.
- Proggvibbarna på Universum skulle funkat som sommaranthem för vilken 16-åring med klirrande ryggsäck som helst och är en fin nickning till det som symboliserar själva essensen av LTR; den politiska aktivismen, frispråkigheten och att aldrig låta någon trycka ner dig.
- I Priset på allt (ft. José Gonzalez) lyckas Looptroop Rockers sätta fingret på allt det som är fel med dagens konsumtionssamhälle.

Budskapet på skivan går att illustrera med raden ”Looptroop – inget för nostalgiker. Rockers – pyromantiker” från Pyromantiker där Lilla Namo visar upp en sångröst man gärna hör mer av. Det går inte att rappa om samma saker som för tio år sedan. Sverige har förändrats och det har Looptroop Rockers också. Det handlar om att fortsätta fram, bränna ner det som är ruttet och att börja bygga någonting nytt. Kompromisslösheten som kännetecknat gruppen är ständigt närvarande tillsammans med en insiktsfullhet och tacksamhet för vad livet gett genom berättelser om livet som Sveriges största hiphopexport i två decennier, and counting …

Det här är lite av en kontrasternas skiva. Stunder av hårdkokta politiska brandtal varvas med nedskruvade tonlägen med ärliga känslor och livsbetraktelser. När titelspåret Mitt hjärta är en bomb klipps av och tystnaden breder ut sig smyger sig dock en liten känsla av otillfredsställelse på. Det är en solid skiva med ett par toppar och utan några egentliga dalar. Kanske är det de högt ställda förväntningarna som spökar men känslan är att Promoe, Supreme, CosM.I.C och Embee inte riktigt fått utlopp för sin fulla potential och kreativitet den här gången. Som tur är får man plocka sina egna russin ur kakan och det finns helt klart något för alla på den här skivan.

Bäst: Supreme’s verser är genomgående de bästa på hela skivan.

Sämst: Ett par spår hade med fördel kunnat väljas bort och gjort att skivan hållit ihop lite bättre.

Betyg: 4