Recension: Anton Kristiansson – Fred på jorden

antonkristianssonfredpajordencover

Anton Kristiansson verkar vara en artist som det inte finns särskilt många gråzoner gällande om du tycker han är bra eller inte. Debuten Och jag hyllades av många, exempelvis av mina kollegor på Whoa, men själv förstod jag inte storheten. Jag tyckte det lät gnälligt och skränigt och kändes absolut inte som hiphop. Samtidigt är kanske det poängen; Anton Kristiansson blandar stilar oerhört friskt och vågat.

Så man kan lugnt påstå att mina förväntningar på Fred på jorden var lika låga som mina förhoppningar om fred på jorden innan sommarlovet. Därför blir jag förvånad över att det börjar helt okej. Första tonerna av öppningsspåret Kometen kommer är helt klart behagliga. Antons ganska stela och mörka röst fyller förtjänstfullt på och det tar mig ungefär en minut och åtta sekunder att fundera på om det är dags att ändra uppfattning. Ungefär en halvminut senare börjar Anton tjata om London igen, och från och med nu känns det väldigt monotont och bara bitvis intressant. Jag tycker det är kul när folk försöker skapa något nytt och blandar så många stilar som Anton Kristiansson gör men just det här fungerar inte bra för mig.

Problemet är att det är för ”poppigt” för min smak. Det är inte så att jag inte kan uppskatta bra pop ibland men det finns en kategori av pop som är för gnällig som jag inte klarar av och i det facket hamnar Fred på jorden. Det är så långt ifrån ett hederligt gammalt beat. Och Anton är inte en tillräckligt bra rappare för att lyfta mitt intresse. Han saknar rätt tempo och flyt för det vilket märks på Som blommor där Timbuktu gästar och gör det bra eftersom att han är en bättre rappare.

En kollega hävdar bestämt att jag helt enkelt inte förstår mig på Anton Kristiansson. Förmodligen har han rätt och jag började leta efter en öppning in i gemenskapen. Kanske har jag hittat något i Leka leva och ovan nämnda Som blommor som faktiskt är helt okej. Fred på jorden kommer dela publiken igen, det är jag övertygad om. Om du gillade Antons debut Och jag så är det här förmodligen en grym fortsättning men gillade du den inte så lär du inte bli nyfrälst.

whoa_betyg2

Forum: Recension: Anton Kristiansson - Fred på jorden