Recension: Johan Alander – Punkt

Viktor:

När Johan Alander började posta låtar i Audio-forumet här på Whoa, under sitt alias Sober, förstod man ganska snabbt att han hade något alldeles extra. Låtarna fick hundratals kommentarer, uppskattningen var överväldigande och fanskaran växte dagligen. Det var låtar som skulle leda till spelningar, musikvideor och skivkontrakt. Låtar som senare även skulle kräva undergången av Sober, allt för att Johan skulle kunna överleva.

Solodebuten Punkt släpps med tillhörande självbiografi och efter att ha tagit sig igenom båda verken kan man konstatera att Johan inte är någon författare, och att hans livsöde har varit kantrat med mer skit än de flesta skulle kunna hantera. Att han kan göra musik som går rakt in i hjärtat, svärtar ner hela ens själ och sedan bygger upp en igen – det är något annat man kan konstatera.

Vad kan man mer skriva om en skiva som är så självutlämnande och ärlig? När gränsen mellan musik och liv är så tunn att man knappt kan urskilja om man läser en dagbok eller lyssnar i sin mp3-spelare? Jag har klurat på det länge och har inte kommit på något bra svar, och även om jag bara har goda saker att säga om plattan så väljer jag att inte göra det. Detta är nämligen ett album som är äkta rakt igenom och att skriva om det känns bara falskt för min del. Ni får helt enkelt lyssna själva. Något ni måste göra för Punkt är en upplevelse som känns större än musik och förtjänar eran fulla uppmärksamhet.

Viktors betyg:

Martin:

När jag började fila på den här recensionen för ett par dagar sedan bestämde jag mig för att inleda med ett par ord om min förkärlek till rap på svenska och den uppenbara risken att superlativen blir för starka de gånger en svensk hiphopskiva levererar. Efter att ha lyssnat igenom Johan Alanders solodebut otaliga varv samt läst igenom den medföljande boken ännu en vända, bestämmer jag mig till sist för att skippa försvarstalet.

Kvalitativa musikplattor finns det gott om, men det är sällan ett släpp berör så pass mycket som Punkt gör. Här finns ingenting att be om ursäkt för. Direkt från första låten Från dag ett till graven sugs man in i handlingen och blir kvar där. Med en mycket påtaglig, ja, i det närmaste naken ärlighet, blottar rapparen sitt sargade inre på ett insiktsfullt och gripande sätt. Vi möts av laddade och ångestfyllda historier från uppväxten och ungdomsåren, fyllda av våld, hat, drogmissbruk och psykisk ohälsa i alla de former. Ett kaos och nedbrytande klimat som ingen, i den bästa av världar, ska behöva uppleva.

Det är svårt att inte unna Johan framgångar med tanke på den svåra resa han genomlidit och – vad det verkar – också lyckats få rätsida på. Speciellt om du, likt undertecknad, följt artistens musikaliska utveckling från de första stapplande stegen på Internet till den medvetna personen han är idag. Punkt förtjänar emellertid betydligt mer än en massa sympatipoäng. Det säkra flytet och tydliga närvaron som vi lärde känna redan i mitten av 2000-talet finns ännu kvar. 24-åringen har även lyckats omsätta de tunga minnena och känslorna till riktigt bra låtar – och inte heller att glömma - en läsvärd bok. Tio jämna spår som både fängslar och inspirerar likväl som lyfter och kompletterar. Kvar lämnas lyssnaren med en tung – om än varm och stärkande – känsla, långt in i magen.

Vad ska man säga? Lyssna på Viktor och ge denna fullängdare dina fulla uppmärksamhet. Det kommer du inte att ångra.

Martins betyg:

Johan Alander pratar om skivan samt uppträder hos Malou i ”Efter tio” på tv4: