Recension: Chords – Looped State of Mind

Tom Samuelsson:

Först när man reflekterar över vilken resa Chords har gjort genom hiphopsoundet förstår man hans storhet. Han har gått från att göra gangstarap och rabbla flerstaviga rim över åttabarsloopar i källarutrymmen i Lund, med grupper som Down South Ballers, till att tillsammans med Breakmecanix-producenten Måns Asplund starta reggaegruppen Helt Off ute på den skånska landsbygden och uppnå kultstatus hos en hel generation svenska ungdomar, till att år 2008 släppa sitt hyllade andra soloalbum Things We Do For Things.
Nu, fyra år senare, släpper han sin tredje soloskiva Looped State of Mind. Under dessa fyra år har Chords mestadels varit i Brooklyn, och ryktet säger att han har funnit kärleken där, och kanske är det så. Klart är i alla fall redan efter första lyssningen på skivan att han är för begåvad för att stanna i Sverige, och att klimatet i Brooklyn haft en inverkan på hans sound.

På Looped State of Mind är det tydligt att han gått in för att göra en platta för sin egen skull, och inte för att smöra in sig på någon radiolista. Låtarna är gärna väldigt excentriskt uppbyggda, med minutlånga intron och jazzambienta ljudbilder som svävar kring rapvokalen. Chords har alltid haft ett öga för formuleringar och att balansera på gränsen mellan de normer som definierar vad som är ”classy” och vad som är ”street”, och lyckas på ett sätt som få gör att få dessa motsatser att gifta sig på ett värdigt sätt i hiphopens tecken. Det framgår också väl i hans musik att han är ödmjuk inför sina musikaliska förfäder samtidigt som han inte skäms för att slänga in knivskarpa pikar mot sin samtid.

På Looped State of Mind är ett genomgående tema i texterna inte att rappa om pengar, weed och brudar – utan på ett ödmjukt, nästan lite desperat sätt, beskriver han de trångmål man genomgår som vuxen man i livet. Chords skäms inte heller för att prata naket om känslor, något jag tycker är häftigt. Något jag tycker är ännu häftigare är att Chords producerat hela skivan på egen hand.

Produktionsmässigt är det svårt för mig att beskriva exakt hur han låter för någon som aldrig hört Chords tidigare. Det är som om han rest tillbaka till någon gång mellan mitten av 60-talet till början av 70-talet och blandat soundet och mixningstekniker från artister som Simon & Garfunkel med melankolin och eftertänksamheten som hittas i verk av artister som John Coltrane och Miles Davis.  Smakfullt excentriska samplingar och en enorm skicklighet på elpianot går som en röd tråd genom hela hans sound, och på Looped State of Mind lägger han även till ett nytt instrument i sin virtuos-arsenal – nämligen gitarren. Och när man lyssnar på hur han använder sina samplingar i kombination med tidigare nämnda instrument så påminns man om tekniker som annars ofta förknippas med Kanye West från den tiden när han var sådär ”härligt experimentell”.

Mixningen på skivan doftar akustiska instrument med en väl avvägd kompression, och rap som på vissa låtar är så doppad i distorsion att den nästan smälter ihop med instrumentalen. Om det draget är bra eller dåligt är subjektivt. Jag förstår hans tanke, och jag tycker det är ett problem att många producenter inte lyckas få rappen och instrumentalen att smälta samman till en naturlig helhet. Det märks att han haft det i åtanke när han mixat, men det känns stundvis som om han varit så mån att lyfta fram hantverket i sina produktioner att han låtit rappen stå åt sidan. Även om jag kanske inte tycker att det funkar alla gånger, så kan jag ändå uppskatta att man märker att han varit kreativ i valet av mixningstekniker och tagit till nya grepp för att forma ”Chords-soundet”.

Mitt betyg för Looped State of Mind blir 5/5, med grunden att skivan är både nyskapande och välgjord. Aldrig tidigare har någon inom svensk hiphop tagit sig an ett sådant Do It Yourself-projekt och lyckats att med små medel presentera en så välformulerad och kvalitativ produkt som Chords har gjort med det här albumet. På Looped State of Mind visar Chords att han kan använda sin nästan 15-åriga erfarenhet inom rap till annat än att harva gamla spår, när han istället använder den till att trampa upp nya stigar på ett manér som gör honom till en genuin hiphoppionjär. Looped State of Mind skulle lika väl kunna vara det senaste släppet från G.O.O.D. Music som det tredje soloalbumet från den vilsna Lundapågen i Brooklyn.

Toms betyg:

Vessna Sarah:

Äntligen. Oh äntligen. Det är känslan som omger mig när jag sätter mig ner för att lyssna på Chords nya album. Things We Do For Things är en kär vän, och att nu få lyssna till Looped State of Mind är som att möta den gode gamle vännen du inte sett på länge -du vet inte vad som är nytt och vad som hänt sedan sist, men tillräckligt mycket är så bekant att en varm känsla sprider sig i magen och mynnar ut i ett brett leende och förväntan över stunden som komma skall. Efter mötet kan jag inte påstå att jag är besviken, jag sitter fortfarande och ler. Vilket i sig kanske är lite märkligt men inte konstigt. Chords fortsätter att följa sin tematik där lycka och flärd inte är det som räknas, utan snarare inneboende känslor kring hur vardagen och världen runt honom ter sig. Hösten är definitivt rätt tid för släppet, då många av oss tampas med ett tyngre mode när mörkret faller på. Men den här plattan lyckas påvisa att en dämpad stämning i livet kan leverera riktigt grymma tunes. Chords lyckas förmedla bilden av att han är en helt vanlig dude, ingen stjärna, inget rap-ego. Bara bra musik. Något som jag törstar efter i dagens samhällsklimat.
Looped State of Mind (you gotta love vinkningarna titeln ger) sticker egentligen inte ut från Chords övriga repertoar, från första raden är du viss om att det är just honom du lyssnar på. Dock har plattan smyckats med något i sammanhanget lite otypiskt, nämligen elektroniska inslag. Visst, det är en trend, men inte av ondo. Här ger det ett djup jag annars hade saknat och tunga arrangemang och djupa ljudbilder är ändå något jag förväntar mig av Chords. Jag tycker mig höra att plattan präglas av att den i mångt och mycket är ett enmannaprojekt, den är producerad rakt igenom av mannen själv och är enligt honom hans examensarbete i producentskolan. Den enda gästningen görs av Timbuktu på det lite drömska spåret Insomnia. Enligt utsago har Chords själv haft full kontroll på varenda textrad, rytm och instrumentspår på albumet. Skivan luktar helt enkelt Chords lång väg, titelspårets inledning ger dessutom ifrån sig en doft av Brooklyn.
Vessnas betyg:
Betyg: 4

Ola Myhrman:

Chords är tillbaka med första soloalbumet sedan 2008 års Things We Do For Things, och de som vet vad han musikaliskt är kapabel till väntar sig antagligen stordåd.

Jens Resch gjorde sig under nittiotalets senare hälft känd som furiös rimspottare som ena halvan av Chords & Scissors. Då handlade det om punchline-leverans och multisyllable-rim i Ras Kass och Chino XL-skolan. Sedan den tiden har den numera Brooklyn-stationerade Lund-emceen vid varje skivsläpp ständigt tagit nästa steg i sin musikaliska utveckling.

Efter debuten med The Garden Around The Mansion, som var högenergiskt 16-bars-spottande över formtoppade Breakmecanix-produktioner följde Things We Do For Things, som såg Chords ta ett jättekliv mot att bli en mer mångfacetterad artist. Här fanns mer utvecklade produktioner, större variation på beatsen, sång, samt mer teman i texterna än tidigare. Förutom framgångsrika reggaeprojektet Helt Off, har Chords även turnerat med Timbuktu och utvecklat sig som scenartist.

På nya skivan Looped State of Mind hör jag en artist som tagit steget och fulländat sitt uttryck. Det känns som om vi får läsa Chords dagbok beskrivandes en tillvaro som nomaden i det främmande landet. I låtarna tar han upp ämnen som självtvivel och sömnlöshet, viljan att bli av med dåliga vanor och förmågan att kunna lyssna på sig själv och bli vuxen. Allmänmänskliga ämnen som det är enkelt för mig som lyssnare att relatera till.

Insomnia, med gästande Timbuktu på refrängen, använder vackert samspelande rhodes-ackord och en snyggt reverb- och ekodränkt röstsampling. Chords lägger ut sina tankar om att göra rätt livsval och funderar över sökandet efter Drömmen, problemen med att vara artist och att alltid behöva undra när och varifrån nästa check ska komma.

Musikaliskt handlar den här skivan om långsamma tempon och rik live-instrumentation. Influenserna kommer från soul, reggae och funk men Chords lyckas i varje spår knyta ihop dem till solid hiphop-produktion, hela tiden vilande på kompetent programmerade organiska trummor. Det finns här snygga rhodespianon, liveinspelade handklappar, stråkar, 80-tals-synthövningar, blås, akustisk bas och gitarr. Chords har producerat hela skivan på egen hand och om det finns någon rättvisa så borde han även kunna livnära sig som välbetald producent framöver.

Fantastiska Robot rör sig i samma ämnessfär som Insomnia. En ödesmättad synthstråke tillsammans med ännu ett par snygga rhodes-övningar och livebas. Chords vill inte bli en del av maskinen med ett tröstlöst nio-till-fem-jobb. Ett ämne alla som någon gång satsat på sin dröm kan relatera till. Ljudbilden här får mig att tänka på ett uppdaterat Soulquarians i högfrom.

Jag gillar verkligen också mellanspelen, Fire, och Secrets, på skivan. Det låter som om en mikrofon placerats framför ett brusigt kassettdäck och Chords gör på dessa ett par tunga talkbox-övningar i sann Zapp & Roger-anda. Jag hoppas på att få höra dessa låtar i sin helhet. Kan vi få dessa som bonusspår?

Mig veterligen har Chords ett – ursäkta klyschan – unikt uttryck som artist, och det som gjorts bättre här än på föregångaren Things We Do For Things är att han steppat upp nivån när det gäller refrängskrivandet, samt skapat en enhetligare och mer sammanhängande ljudbild.

Om en det finns en sanning om den kämpande artisten så är det att han åstadkommer storverk när tillvaron är som kämpigast. Chords har med Looped State of Mind kommit så nära perfektion det går att komma.

Olas betyg:

Glöm för all del inte att kommentera recensionen och albumet i forumtråden nedan:

Forum: Recension: Chords - Looped State of Mind