Recension: J. Cole @ Parken, Göteborg

Röj i publiken Foto: Viktoria Bromar

Hur snygg är J. Cole egentligen? Såå jävla snygg! berättar någon för mig under kvällen. Någon annan berättar för mig att han inte har mycket att komma med när det gäller utseende jämfört med Trey Songz. Mitt sällskap under kvällen hävdar hur som helst att han inte är så snygg men att det beror på vem man jämför med. Jag brukar ganska ofta bry mig om manliga rappares utseende, oavsett om det gäller kulmagar, hoodies, skor, guldtänder eller kepsar på sniskan. Det finns trots allt många puddingar där ute bland rappare. Mos Def med sin smoothness, Pharell Williams med sitt pojkutseende, om än något osexiga ego, samt Q-Tips oresonabla konstnärsskapande i kombination med hans handsomeness. Och av kommentarer på nätet och vad kvällens diskussioner bjuder på så verkar det som om J. Cole åtminstone i viss mån tillhör samma liga.

Hiphopspelningar i Göteborg brukar nämligen generellt sett vara vad man i folkmun kallar för korvfest. Inte i det här fallet, här är det en västkustsk fiskfest som bjuds till det goa moset. Kvällen börjar för många i en lång kö, och som man enligt källor i Whoas klubb & konsert-forum fick stå i runt en timme. Väl nere i källaren startar DJ Dummy med ett DJ-set i klassisk manéer. Det blir hits på hits från Roc Nation, det är senaste årens urbana hits för att sedan ta det tillbaka till 90-talet med Biggie och Dr Dre. Inget nytt under decembers regnmoln med andra ord.

En fokuserad J. Cole Foto: Viktoria Bromar

Parken har en liten och intim klubbscen och ett VIP-rum som är placerat så att man tvingas gå igenom publikhavet för att ta sig till scenen. Vilket några minuter innan spelningen förklarar varför man ställt ut vakter på rader och gjort plats för att J. Coles framträdande där att han skall promenera till scenen från restaurang- och bardelen. Något som får det att flockas av groupies vid svängdörrarna.

J. Cole öppnar upp med att hälsa Göteborg välkomna och berätta om sin bakgrund i en stad som inte blev känd för världen innan han slog igenom, Fayettville i North Carolina. Han nämner dock aldrig att han är född i Tysklands Frankfurt. Han berättar att han varit med ett tag trots att han är 27 år gammal och att han trots sitt debutalbum i år släppt flertalet mixtapes innan dess. Och det var nyligen som han var på besök i Göteborg. Ändå lyckas han sälja ut Parken på en tisdagkväll, vilket såklart är superkul för Göteborgs hiphopscen.

En tacksam och glad J. Cole. Whut’s up Gothenburg?! Foto: Viktoria Bromar

Ensam visar J. Cole att han klarar att leverera sina texter utan att bli sluddrig eller andfådd. Det är en tajt rapshow helt klart och det är kul att se att så många körar med i refrängerna. Vilket får en att känna sig lite gammal likt spelningen med Mac Miller på Nalen i Stockholm några veckor tidigare. När jag berättar för en av Göteborgs rapprofiler att jag känner mig gammal på stället får jag helt befogat svaret att vi inte får bli som de innan oss och att det är grymt att se att hiphopscenen lever och frodas bland en ny hungrig åldersgrupp.

Som publik får man MJs Human Nature på klaviatur, tjejer på första raden som tar frenetiskt på J.Cole så fort han ställer sig på scenkanten, allsång (Work Out!), raka transportsträckor från mellow till party, säkra verser och en riktigt hypad publik. För vissa verkar Göteborgare ha blivit staden Dreamville, åtminstone för några timmar.