Recension: Kendrick Lamar i Göteborg (14/2)

bitchdontkillmyvibe

Kendrick Lamar har en väldig hype från väldigt många olika håll, vilket blev övertydligt när han kom till Pustervik i Göteborg. Förutom de sedvanliga säckiga byxorna och kepsarna kunde man skymta allt från skinheads till hipsters och killar i piket med backslick som studsade runt i publiken. Liksom de andra spelningarna han gör i Sverige var denna utsåld och efter Malmö-spelningen som fick en hyllande recension var förväntningarna på topp.

Förband för kvällen var ingen mindre än Chords, ett bra val då han kan sätta stämningen på helt rätt sätt inför Kendrick utan att för den sakens skull ge känslan av kaka på kaka. Tyvärr körde dock Chords bara några få låtar innan han fick gå av igen, men det han hann framföra gjorde han bra. Sedan var det dags för den alla hade kommit för, och redan när han äntrade scenen förstod vi att ingen skulle bli besviken. Energin den här mannen kan förmedla till en helt fullsatt lokal är fascinerande, han kontrollerar hela rummet och lämnar ingen utanför. pajson här på whoa sa en gång under spelningen: ”Han är ensam och fyller upp hela scenen!” Först då kom jag på att det faktiskt inte står ett storband på scenen, utan bara en liten snubbe med självförtroendet hos ett helt band.

Givetvis hade han inte kunnat kicka liv i hela lokalen utan hjälp från publiken och samspelet här är magnifikt. Alla är med på alla rader som spottas och ger helt rätt reaktioner, när han frågar om vi kan väsnas lika mycket som folket i USA reser sig taket på Pustervik av energin och olagligt hög decibel. Till och med de lugnare låtarna förlitar sig lika mycket på publikens medverkan och ingen sviker. När han ropar; ”This is not a concert, it’s a party tonight!” så tror jag på honom fullt ut. Det är en fest och ikväll fortsätter den i Stockholm, jag avundas dem som fått biljett dit och hoppas att Kendrick Lamar inte ljög när han säger: ”I will always come back to you motherfuckers!”

Lamar

Forum: 14/2 Kendrick lamar @ Pustervik