Recension: KWAAI – Worldwide

Print

Att musiken är ett universellt språk är vida känt. Att ett dussin svenska rappare, producenter och sångerskor för statliga medel åker ner till Sydafrika och linkar upp med lokala förmågor låter som en brobyggande saga utan dess like och något som svenska politiker bara kan drömma om.

Det interkontinentala projektet KWAAI skapar ljudbilder som låter bekant samtidigt som det är nyskapande. Det låter lite som naiva fantasier om hur hiphop skulle kunna låta om den fick spelrum att helt fritt influeras av andra musikstilar utan att behöva ta hänsyn till rådande musiktrender och utan att förlora sin essens. Även om de svenska artisterna har sina egna utpräglade sound så skapar de något eget och nytt tillsammans med sydafrikanerna, där svenska blandas hej vilt med engelska, afrikaan och andra lokala språk till en exotisk röra som trots den stora mängden artister och språk upplevs som tydlig.

Resultatet är organiskt och ger en bild av den kreativa urladdning det måste ha varit att spela in en skiva på plats i Sydafrika. Stundtals kan man känna lukten av brända sopor och desperation för att i nästa sekund le åt finurliga formuleringar och stämningsfull sång. Inget spår är det andra likt och du vet aldrig vad som väntar bakom nästa takt, en välkommen känsla i en annars så förutsägbar musikvärld. Den kreativa experimentlustan lyser igenom och det är verkligen en kulturkrock, i positiv bemärkelse.

Oavsett sinnesstämning och personlig musiksmak fungerar den här skivan som ren och skär underhållning och passar utmärkt som soundtrack för stundande grillfester, parkhäng och solnedgångar. Desto fler gånger man lyssnar, desto fler påskägg hittar man vilket förstärker bilden av att den här skivan är större en de enskilda artisterna och en skiva att minnas.

Betyg:

Betyg: 4

Forum: Recension: KWAAI - Worldwide