Recension: Club Full Clip i Göteborg

Henry Bowers röjer på Full Clip. Foto: V-spot

För ett år sedan uppmanade vi er att gå till Henriksberg i Göteborg och besöka den då nyöppnade klubben Full Clip där Henry Bowers skulle spela. Klubben blev ett stående inslag under året och har huserat artister som Silversystrar och Stockholmssyndromet. I fredags, den 31:a augusti, firade klubben ettårsjubileum genom att boka in Henry Bowers igen, men denna gången utökade man genom att också bjuda in Simon Gärdenfors. Whoa var givetvis där för att ta pulsen på stället och se om ni har hörsammat våra råd om att gå dit.

Kvällen inleddes väldigt lugnt genom att Simon Gärdenfors spelade in ett avsnitt av sin podcast Arkiv samtal och för första gången som jag har varit på hiphopklubb stod det rader med stolar framställda framför scenen. Detta hade möjligtvis varit ett roligt grepp om det börjat innan klubben faktiskt öppnade, som en bonus för intresserade, men eftersom folket hade betalat 120:- för att gå på hiphopklubb kändes det lite trist att podcasten faktiskt inte hndlade om hiphop trots att arrangören Aggro var gäst. Det var kompissnack med vissa frågor från publiken och från mail, det recenserades godis och talades snabbmat. I och med att hela inspelningen tog en timme kändes det som att vi blev lite rånade på den annars feta musiken som spelas på Full Clip. Whoas fotograf för kvällen, V-spot, uttryckte det bäst när hon sa: ”Detta hade passat i en hotellobby.” Med det sagt borde ni ändå kolla in podcasten som är riktigt skoj till och från, kika in den på hans blogg.

Inspelning av Arkiv samtal. Foto: V-spot

Trots den något sega starten på kvällen kickade festen igång på riktigt när Simon Gärdenfors droppade godis-tyckandet och plockade upp micken för att röja fram en hel del Las Palmas-klassiker. Energin den mannen kan få igenom till publiken gör mig alltid lite ledsen över att han inte har satsat på en helhjärtad solokarriär inom musiken, inte för att jag ogillar varken Far och Son eller Las Palmas, men bara för att jag vill se mer av killen. Serier i all ära, men hans glada karisma behövs inom hiphopscenen. Det är dock givetvis alltid kul att höra plågor som till exempel Du har mail och man förlåter den okonventionella inledningen genom hans sätt att ingjuta feststämning i källarlokalen.

Simon Gärdenfors med energi. Foto: V-spot

Henry Bowers gör inte heller någon besviken, hans närvaro i rummet är alltid imponerade oavsett om det handlar om battles eller framträdande. Inledningen är öppningsspåret från The TV OD LP som släpptes via Whoa och sätter tonen för hela spelningen, det är energi från början till slut. Vi får också höra lite smakprov från hans nya material som verkar fortsätta på den nyinslagna vägen av skrytrap, något som får mig lite att sakna hans djupare låtar från Mastermind och Escape from Juniper Hills. Han spelar dock låtar även från dessa album fast med omgjorda beats och nytolkningar. Det känns som att många artister kör gamla låtar för att de känner sig tvingade att ge publiken vad de vill ha, Henry framför dock sin äldre repertoar på ett sätt som får en att känna att han vill spela dem. Det bjuds även på en låt från ett nytt mixtape från Dirty Gorilla där även DirtBag Dan kommer medverka, håll ögonen öppna efter det. Detta blandas med spoken word, acapella verser och Cash-covers, spännvidden på Bowers spelningar är enorm.

Kung Henry är alltid backad av DJ Lo-Kut, som här vänder skivor så hårt att han nästan ramlar. Foto: V-spot

Har ni inte följt vår rekommendation tidigare är det dags nu, besök Full Clip nästa gång de slår upp portarna. Så länge de inte spelar in fler radioprogram live är det en enastående klubb med bra bokningar och vassa DJ:s. Nästa gäster är dessutom Sjukstugan som nyss släppt plattan Rap på svenska och årets roligaste video Zig Zag. Läs mer om Full Clip på deras blogg.

Forum: Recension: Club Full Clip i Göteborg