Recension: Mohammed Ali – Vi

Viktor:

Alla som har ett uns intresse för svensk hiphop, och någorlunda vett i skallen, kommer att gå och köpa denna skiva. Så enkelt är det. Det är beatsen, som varvas mellan känslomässigt rörande och huvudgungande medryckande. Det är rappen, som är utomordentligt utformad med texter som antigen berör eller utbildar. Det är Mohammed Ali, precis så som vi känner dem efter succén med Processen fast ännu bättre. Så vill du behålla din trovärdighet som hiphoplyssnare 2011? Då föreslår jag att du sätter denna skivan någonstans på din topplista när det är dags att sammanfatta musikåret

Jonas:

Förortsrappen: en subgenre inom den svenska hiphopen som inleddes under det tidiga 90-talet med Latin Kings och som växt till sig på allvar de senaste åren. När Mohammed Alis debutalbum Vi har släppts vill jag påstå att förortsrappen blommat ut helt. Det finns politiker, myndigheter och privatpersoner som helt väljer att blunda för de problem som faktiskt finns i förorterna till våra större städer. Fritidsgårdar stängs, polisuppbådet ökar och klyftorna är väldigt påtagliga. Men Mohammed Ali blundar inte. Det visar de klart och tydligt när gatan än en gång tillåts sjunga ut genom dessa 16 känsloladdade spår. Med ett kritiskt textförfattande, vasst och målmedvetet och med poänger som landar där de ska är Vi ett album du inte borde vara utan. Musiken förmedlar lekfull seriositet och leder lätt till spontandans eller djupare reflektioner genom pianoslingor och klassiska trumbeats. Eftersom jag är ytterst kritisk och väljer omdöme med omsorg vill jag ändå påpeka den enformighet som kan uppstå när många låtar behandlar liknande eller samma ämne. Denna enformighet gör sig tyvärr ibland även påmind på den här plattan, men det är förvisso ingenting som påverkar kvaliteten. Vi är följaktligen ett lysande album som förtjänar stora eloger och många lyssningar.

Martin:

Jag såg Mohammed Ali ta sina första stapplande steg 2003, då under namnet Underklassen, i samband med ett liveframträdande på Ungdomens hus i Skellefteå. Sedan dess har mycket hänt. Mohammed och Ali har vuxit upp, lämnat fritidsgårdarna, hittat sig själva som artister och signat med Bad Taste Records – samma bolag som Looptroop Rockers firar framgångar på. Mixtapet Processen, som blev det stora genombrottet för Mohammed Ali efter gratisreleasen här på Whoa, lovade gott. Nu, på det efterlängtade debutalbumet Vi, gör inte rapparna någon besviken. Med sina genomarbetade texter, högklassiga leverans och proffsiga inramning gör duon den träffsäkraste och mest kvalitativa hiphopen just nu. Detta under ett 2011 som redan hunnit bjuda på flera starka svenska släpp inom genren, som t.ex. Och jag och Ut ur min skalle. Låt oss nu hoppas att lyssnare och media inte sover på detta. Snudd på femma!

Forum: Whoa recenserar: Mohammed Ali - Vi